RSS

Nuffnang

Halaman Gambar Menarik, Pelik, Artis Panas & Macam-Macam Lagi!

sumber :-

Halaman Gambar Menarik, Pelik, Artis Panas & Macam-Macam Lagi!


Lampu hijau keluarga

Posted: 09 Jul 2011 07:39 PM PDT

pix_middle

BETAPA bertuahnya dilahirkan sebagai Noor Neelofa Mohd Noor. Cantik, bijak, popular dan diulit kehidupan serba indah. Pendek kata, hidupnya umpama alam fantasi, si puteri dilimpahi kemewahan dan kasih sayang tidak bertepi.

Lebih indah apabila pembabitan dalam dunia peragaan menampakkan sinar. Dalam tempoh yang singkat, anak ketiga daripada sembilan beradik ini menjadi sebutan ramai. Masing-masing memuji dia pendatang baru yang punya pakej lengkap dan berpotensi besar sebagai pelapis heroin sedia ada.

  • Foto

  • Foto

  • Foto

Mendekati bintang muda ini, dia meluahkan rasa syukur dilahirkan dalam keluarga besar yang memahami dan menyokong minatnya terhadap dunia seni. Dorongan dan restu ayah bonda menjadi azimat dalam setiap langkahnya. Kata-kata semangat dan sikap ringan tulang adik-adik beradiknya menjadi inspirasi dalam memacu impiannya.

"Alhamdulillah, saya menikmati kehidupan yang indah. Punya ibu bapa yang penyayang, dikelilingi enam adik beradik perempuan dan dua lelaki, perjalanan saya dalam dunia lakonan serta peragaan dipermudahkan.


"Apa yang boleh saya katakan, hidup ini seistimewa nama diberikan oleh ibu, Noor Neelofa yang bermaksud cahaya bunga biru. Nama ini unik daripada adik beradik lain di mana ia nama orang Iran.


"Saya sudah biasa berdikari dari kecil, malah sejak di bangku sekolah saya mahu penuhi segala harapan ibu bapa dan berazam membalas jasa mereka. Ketika itu saya tidak ada duit dan kudrat tenaga pun kurang, jadi sebagai balasan saya berusaha menggembirakan dua insan tersayang ini melalui keputusan pelajaran saya. Alhamdulillah, saya dapat puaskan hati mereka dengan menghadiahkan keputusan 5A dalam Ujian Penilaian Rendah (UPSR), 8A untuk Penilaian Menengah Rendah (PMR) 10A bagi Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

"Selepas menamatkan A Level di Kolej Damansara Utama (KDU) saya menyambung pengajian ijazah sarjana muda berkembar jurusan Perdagangan Antarabangsa dan Pemasaran. Lega bila balas jasa dan penat lelah ibu bapa dengan cara ini," katanya.

Dalam nada riang, heroin filem Azura ini turut berkongsi perkembangan terbaru keluarganya di mana ibu bapanya akan menimang cahaya mata ke-10 penghujung Oktober depan. Rona bahagia tergambar jelas di ruang matanya sekali gus membuktikan betapa kuatnya ikatan kasih sayang antaranya dan keluarga.

"Dari darjah tiga saya sudah biasa bantu ibu menjaga adik-adik. Jadi tidak kekok uruskan adik yang baru lahir termasuklah mandikan dan berikan mereka susu. Kehadiran adik baru ini memang sangat dinanti-nantikan malah kami semua tidak sabar mahu menatap wajahnya.

"Uniknya keluarga saya, selain ramai adik-beradik, kami masih amalkan budaya tradisi ibu saya yang berdarah Arab-Pakistan. Hubungan saudara mara sangat rapat malah setiap kali sambutan Hari Raya kami akan berkumpul di rumah nenek.

"Macam mana keramaian yang kita biasa lihat dalam cerita Hindustan, macam itulah meriahnya keluarga besar kami. Nenek saya ada 34 cucu, bayangkan kalau berkumpul semua saudara mara boleh cecah 50 hingga 60 orang. Ketika itu rumah nenek akan penuh dan kami akan tidur merata-rata. Walaupun sesak, kami gembira kerana itulah masanya boleh bercerita panjang perkembangan terbaru masing-masing.

"Saya juga sangat beruntung kerana memiliki keluarga yang menyokong pembabitan saya dalam seni. Jika ada penggambaran atau perlu menghadiri majlis, mereka akan membantu menyiapkan saya," katanya seraya melemparkan senyuman manis.

Biarpun dianugerahkan wajah yang jelita, gadis ini tidak mendabik dada sebaliknya dengan rendah diri melabelkan dirinya biasa-biasa saja. Tiada apa yang perlu dibanggakan biarpun dirinya dimahkotakan gelaran Dewi Remaja kerana apa yang lebih penting baginya adalah kecantikan dalaman.

Bagaimanapun, gadis genit ini tidak menafikan kelebihan itu ada banyak kebaikan termasuklah mudah mendapat kawan dan sering menerima layanan yang baik.

"Jujur, saya tak pernah rasa diri ini cantik. Di luar sana ada ramai lagi yang lebih cantik daripada saya. Apa yang ada pada saya hanya pinjaman Ilahi semata-mata dan ia akan pudar dimamah usia. Sebab itulah saya lebih menekankan kecantikan dalaman kerana ia kekal seterusnya membuatkan pemiliknya mempunyai personaliti menarik.

"Adakalanya segan juga bila dapat layanan baik. Macam-macam saya fikir, antaranya adakah orang sekeliling mereka ikhlas berbaik dengan saya atau ada udang di sebalik batu. Kejadian beberapa kali ditikam dari belakang buat saya berhati-hati. Sejak itu saya susah percayakan orang luar dan lebih teliti dalam memilih kawan. Bagi saya, kawan terbaik adalah keluarga.

"Jika tidak terikat dengan kuliah atau aktiviti seni saya akan habiskan masa dengan mereka. Kebetulan pula saya bukan jenis suka melepak dengan kawan-kawan kalau adapun sekali-sekala. Saya buat diri saya eksklusif, tak semudah itu untuk didekati. Bukan sombong tetapi saya lebih selesa begitu selepas belajar daripada pengalaman lepas," katanya yang anggun dalam busana rekaan pereka fesyen terkenal, Rizman Ruzaini.

Melihat perwatakannya, pasti ada yang menganggap dia gadis berada yang manja, boros dan punya ramai teman lelaki. Jika itu telahan pertama apabila menatap wajah Neelofa, lupakan saja kerana pandangan itu jauh tersasar dari keperibadian sebenar aktres muda ini.

Dibesarkan dalam keluarga yang cukup mementingkan disiplin, dia bukan gadis kota yang bebas bersosial. Ada had dalam setiap tindak tanduknya malah jangan terkejut andai gadis ini tidak lepas daripada pengawasan bapa meskipun sudah berusia 22 tahun.

"Bohonglah kalau saya cakap tidak pernah memberontak dengan kawalan ketat ayah sebelum ini. Pernah juga saya persoalkan kenapa tidak boleh bebas macam remaja lain. Maklumlah ketika itu darah muda membuak-buak, mahu juga kenal ramai orang. Bayangkanlah dalam sebulan, hanya dua atau tiga kali saja saya boleh melepak dengan kawan, itupun dengan keizinan ayah.

"Mahu keluar ke kedai pun susah malah ayah meletakkan syarat sesibuk manapun, anak-anak kena pulang ke rumah sebelum Maghrib. Kami kena bersihkan diri, bersiap untuk solat berjemaah dan kemudian menikmati makan malam bersama-sama.

"Apabila difikirkan semula, ada banyak kebaikan ayah tegas dalam membesarkan kami adik beradik. Disebabkan didikan ayah, saya bebas kelab malam, rokok dan tidak mendekati perkara-perkara negatif yang boleh memalukan diri dan keluarga.

"Ayah juga tidak memanjakan kami dengan wang. Bila mahukan sesuatu, tidak boleh main minta sebaliknya kami diajar berusaha. Ayah mahu kami belajar hidup susah dan menghargai wang. Jadi saya bukanlah anak yang bergantung dengan ibu bapa sebaliknya dari kecil sudah belajar berdikari," katanya.

Menyentuh perihal karier, akui Neelofa populariti mendadak yang dikecapi hari ini datang tanpa disangka. Bagaikan mimpi, dia dikenali dalam tempoh cukup singkat. Bermula Januari lalu langkahnya dihayun laju bersama tawaran tidak pernah putus. Saban hari ada saja rezeki menjengah hinggakan ada yang terpaksa ditolak gara-gara pertindihan jadual.

"Saya sendiri tidak percaya boleh naik secepat ini. Macam bermimpi tetapi mungkin inilah yang dikatakan rezeki. Ada juga beberapa teman lebih berpengalaman minta saya berhati-hati kerana kata mereka, biasanya jika cepat naik, cepat juga jatuh. Insya-Allah segala nasihat akan saya jadikan panduan dalam memastikan peluang yang datang ini tidak sia-sia.

"Saya mahu bertahan lama dan kerana itu perlu lebih banyak belajar dan perbaiki kelemahan yang ada dari semasa ke semasa. Masih ingat lagi, ketika menyertai Dewi Remaja, tidak pernah terlintas saya akan menceburi dunia lakonan. Ketika itu saya cuma minat dalam bidang peragaan.

"Tidak sangka pula selepas dinobatkan juara, tiba-tiba muncul tawaran membintangi Azura. Percubaan pertama itu membibitkan rasa cinta dan kian menebal apabila menjayakan drama Kasih Najihah, Kitab Cinta dan filem Hantu Kapcai.

"Jika tiada aral, saya akan terbabit dengan filem terbaru Datuk Yusof Haslam di samping dua nama besar iaitu Lisa Surihani dan Shaheizy Sam dalam waktu terdekat," kata gadis bermata cantik ini.

Diusik soal cinta dan jodoh, sambil ketawa si manis berusia 22 tahun ini berkata, tergerak juga hatinya untuk mencintai dan dicintai namun wujud perasaan was-was dalam dirinya kerana bukan mudah mencari pasangan yang benar-benar memahami serta ikhlas menyuntingnya sebagai kekasih.

"Siapa yang tidak mahu ada kekasih tetapi setakat ini saya belum jumpa yang sesuai. Biarlah saya masih muda, tak perlu tergesa-gesa soal cinta atau jodoh.

"Lagipun bukan mudah mendapatkan cinta sejati. Bukan skeptikal tetapi zaman sekarang tak ramai yang bersikap jujur. Barangkali lelaki ada banyak pilihan kerana jurang nisbah jumlah lelaki dan wanita sangat besar. Saya suka lihat cinta Angelina Jolie dan Brad Pitt, mereka sangat mencintai antara satu sama lain dan tidak peduli apa orang cakap.

"Kalau untuk dijadikan suami, saya mencari orang yang tinggi ilmu agama kerana biasanya mereka yang patuh dengan perintah Allah akan jadi insan bertanggungjawab, berbudi pekerti dan amanah.

"Dia juga mestilah boleh menerima saya seadanya dan paling penting disukai ibu saya. Saya percaya jika direstui keluarga lebih-lebih lagi ibu Insya-Allah akan bahagia," katanya yang mengusahakan bisnes kasut menerusi laman sesawang, neelofa.blogspot.com.

Kasanova kecundang

Posted: 09 Jul 2011 07:32 PM PDT

SESAL... Hisyam berharap semua wanita yang pernah dianiaya memaafkan dirinya.
SESAL... Hisyam berharap semua wanita yang pernah dianiaya memaafkan dirinya.

KUALA LUMPUR: "Saya hampir gila kerana perbuatan sendiri," kata Hisyam, 26, ketika menceritakan penderitaannya akibat menjadi kasanova selama 11 tahun.

Dengan mempergunakan 17 wanita sepanjang tempoh itu, Hisyam tidak perlu bekerja kerana kemewahan diperoleh daripada semua teman wanitanya. Tidak cukup dengan itu, dia turut menjadikan mereka tempat memuaskan nafsunya.

  • Foto

  • Foto

Dia mengakui usaha meninggalkan hobi dayus itu tidak semudah disangka.

Ketika meninggalkan seorang demi seorang mangsanya, Hisyam mula menerima padah akibat perbuatannya.


"Kini, saya hidup dalam ketakutan dan sentiasa risau tanpa sebab. Saya juga diganggu pelbagai perkara tidak munasabah. Malah, pernah satu ketika saya pulang dari tempat kerja, tidak semena-mena saya menjadi sedih dan sayu.


"Bila senja menjelang, jiwa saya menjadi bertambah kacau, saya berasa resah dan gelisah seolah-olah kehilangan sesuatu. Saya tidak tahu mengapa saya jadi begitu.

Pemburuan berakhir

Posted: 09 Jul 2011 07:30 PM PDT

MAUT... anggota polis mengawasi mayat lelaki yang ditembak mati selepas diangkat masuk ke dalam sebuah kenderaan polis.
MAUT... anggota polis mengawasi mayat lelaki yang ditembak mati selepas diangkat masuk ke dalam sebuah kenderaan polis.

GEORGETOWN: Selepas dua tahun diburu kerana aktif melakukan kegiatan jenayah, seorang lelaki akhirnya maut selepas ditembak polis di Relau, pagi semalam.

Dalam kejadian jam 2 pagi, lelaki berasal dari Indonesia dan berusia lingkungan 20-an itu pada mulanya dilihat berada dalam keadaan mencurigakan dan berkeliaran di kawasan Relau dengan memandu kereta.


Polis yang menerima maklumat kemudian mengekori lelaki terbabit sebelum meminta dia berhenti ketika berhampiran lampu isyarat, namun lelaki itu terus memecut kenderaannya.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Pulau Pinang, Senior Asisten Komisioner Zaruddin Abdullah berkata, polis kemudian mengejar lelaki berkenaan tetapi suspek tiba-tiba bertindak di luar dugaan apabila melepaskan beberapa das tembakan.


"Menyedari suspek bertindak agresif, polis membalas tembakan untuk mempertahankan diri sebelum lelaki itu memberhentikan kereta dan selepas diperiksa, lelaki terbabit didapati meninggal dunia akibat terkena tembakan," katanya.


Menurut Zaruddin, pemeriksaan lanjut dalam kereta suspek turut menemui sepucuk pistol revolver .38 dan beberapa ketulan ganja mampat.

"Hasil siasatan awal mendapati lelaki itu dikehendaki polis kerana terbabit dalam kes samun, pecah rumah dan curi di sekitar Pulau sejak dua tahun lalu.


"Kita tidak menolak kemungkinan suspek bergerak bersama kumpulannya untuk melakukan jenayah dan siasatan lanjut akan dilakukan," katanya.

Menurutnya, suspek juga menggunakan kereta Proton Wira yang diubahsuai, dipercayai bagi memudahkannya memecut ketika melakukan kegiatan jenayah atau terserempak dengan pihak berkuasa.


"Pemeriksaan awal mendapati kereta terbabit didaftar menggunakan nama seorang penduduk tempatan dan polis turut menemui kad pengenalan dipercayai palsu," katanya.


Menurutnya, mayat lelaki itu kemudian dihantar ke Hospital Pulau Pinang (HPP) untuk bedah siasat.

Transformasi menjadi

Posted: 09 Jul 2011 07:27 PM PDT

DETIK MEMBANGGAKAN...Annuar bersama Badhri Radzi menjulang trofi Liga Super pada majlis penyampaian di Wisma FAM, kelmarin.
DETIK MEMBANGGAKAN...Annuar bersama Badhri Radzi menjulang trofi Liga Super pada majlis penyampaian di Wisma FAM, kelmarin.

KEJAYAAN Kelantan mengungguli Liga Super meletakkan The Red Warriors sebagai salah satu pasukan elit yang perlu diberi perhatian dalam sebarang saingan Liga Malaysia musim depan.

Malah persaingan merebut piala paling berprestij, Piala Malaysia yang bermula September ini sekali lagi menjadikan Kelantan tumpuan utama apabila turun sebagai juara bertahan.

Transformasi tiga tahun yang dilakukan Presiden Persatuan Bola Sepak Kelantan (Kafa), Tan Sri Annuar Musa berjaya mengangkat negeri Pantai Timur itu bergelar 'jaguh' apabila meraih tiga piala iaitu Piala Malaysia (2010), Piala Sultan Ahmad Shah serta yang terbaru kejuaraan Liga Super selain muncul naib juara Piala FA (2009 dan 2011), naib juara Piala Malaysia (2009), naib juara Liga Super (2010).

Ikuti temubual dengan Presiden Kafa.



SOALAN: Bagaimana Tan Sri menilai kejayaan menjuarai Liga Super?

Tan Sri Annuar Musa (AM):
Kami bukan satu model kerana masih belajar. Kami tidak membentuk pasukan berdasarkan ganjaran, insentif dan wang ringgit semata-mata, kami membina pasukan yang ingin mencapai kecemerlangan kerana mempunyai visi mewakili negeri, rakyat serta penyokong Kelantan.


S: Adakah pencapaian ini terutamanya kejuaraan Liga Super sudah dijangkakan?

AM:
Saya sendiri sebenarnya tidak sangka apabila kami muncul juara Piala Sultan Ahmad Shah, naib juara Piala FA dan seterusnya juara Liga Super pada musim ini kerana sedikit masalah yang berlaku membabitkan pemain di awal musim.

Berikutan masalah itu saya jangkakan kami akan menamatkan musim ini di kelompok pertengahan. Saya jangka The Red Warriors akan berada di tempat keempat atau kelima.

Namun selepas itu saya dapati pemain yang ada dalam skuad mempunyai kualiti, semangat juang tinggi, kerjasama sepasukan, tidak ada perkara kecil yang berbangkit serta cepat menyesuaikan diri dengan permainan. Ini yang membuatkan mereka konsisten dari awal saingan hingga perlawanan terakhir.

Untuk saingan Liga Super, Kelantan tidak semestinya menjadi pasukan terhebat kerana saingan liga memerlukan persembahan konsisten. Sebenarnya Selangor dan Terengganu juga bagus namun Kelantan berjaya kerana semangat sepasukan mantap yang membuatkan mereka konsisten.


S: Apa formula mencapai kejayaan ini?

AM:
Saya tidak boleh katakan Kelantan pasukan terbaik, cuma pelaksanaan dilakukan secara berpasukan dari semua aspek, semua menjadi satu. The Red Warriors membabitkan semua pihak termasuk peminat dalam pelbagai pentas termasuk penyokong di alam siber.

Kita juga berjaya mewujudkan perasaan 'kekitaan' di kalangan rakyat Kelantan. Saya terkejut apabila melihat sokongan yang ramai ketika menentang Sabah di Stadium Likas tempoh hari. Malah sokongan di tempat lawan terutamanya di sekitar Lembah Klang amat membanggakan.

Namun perlu diingatkan jangan terlalu bangga kerana bola sepak bola berubah-ubah.


S: Saingan merebut kejuaraan Liga Super musim ini ditentukan pada perlawanan terakhir. Bagaimana Tan Sri yang juga Timbalan Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia serta pengerusi Malaysian Super League terhadap perkembangan ini?

AM:
Perkara yang menggembirakan kali ini adalah jarak atau jurang mutu antara pasukan yang bersaing semakin mengecil. Ini bermakna prestasi pasukan di tangga pertama, kedua dan ketiga dengan kelima hampir setaraf. Pahang pernah menewaskan Kelantan. Mereka terpaksa bermain play-off manakala kami adalah juara liga namun ia menunjukkan mutu persembahan antara kedua-dua pasukan tidak terlalu jauh.

Kebiasaannya kejuaraan liga akan diketahui ketika saingan berbaki dua atau tiga perlawanan namun musim ini kita terpaksa menunggu hingga ke perlawanan terakhir sekali gus bermakna Liga Super semakin kompetitif . Secara positif, jurang antara pasukan utama semakin mengecil. Itu tanda kemajuan liga kita.

Penonton juga sudah menunjukkan minat kepada skuad kebangsaan dan saingan liga tempatan kerana mengikut laporan statistik terdapat peningkatan dan ia bermakna liga kita berada di landasan yang betul. Kami perlu berkerja lebih keras lagi kerana proses menambah baik perlu berterusan. Tidak boleh cepat berpuas hati.


S: Bagaimana Tan Sri melihat mesyuarat exco FAM pada Selasa ini?

AM:
Ia pastinya satu mesyuarat yang penting kerana akan membincangkan beberapa perkara dasar terutamanya dalam menjadikan liga tempatan antara yang terbaik di rantau ini. Ia bakal mencorakkan liga untuk musim depan dan 2013 kerana bakal memuktamadkan jumlah penggunaan pemain import dan kaedahnya, pasukan yang diturunkan ke liga bawah dan pasukan yang dinaikkan.

Elak jumpa bomoh

Posted: 09 Jul 2011 07:21 PM PDT

WASPADA... PENCEGAHAN... pemeriksaan perlu dilakukan jika anda mengalami batuk yang berterusan.
WASPADA... PENCEGAHAN... pemeriksaan perlu dilakukan jika anda mengalami batuk yang berterusan.

BATUK kering atau tibi ialah jangkitan bakterium, mycobacterium tuberculosis yang biasanya menyerang paru-paru (tibi pulmonari) juga mampu menyerang otak (meningitis), sistem saluran kencing dan sendi.

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mendapati imunisasi BCG akan melindungi kanak-kanak daripada mendapat tibi teruk.

  • Foto

    LUMPUH... kuman tibi boleh menyerang saraf tunjang.

  • Foto

    PENCEGAHAN... pengambilan suntikan BCG waktu kanak-kanak mampu menghalang tibi.

  • Foto

    BERBAHAYA... inilah rupa kuman mycobacterium tuberculosis.

Apabila kanak-kanak meningkat dewasa, risiko jangkitan sama dengan orang dewasa lain yang tidak mendapat imunisasi BCG.

Sukar menentukan bila penyakit tibi dapat dihapuskan di Malaysia memandangkan banyak faktor menyumbang kepada kemunculan semula penyakit itu termasuk:


  • pendatang asing secara haram tidak disaring daripada penyakit ini


  • pesakit lambat atau tidak mendapatkan rawatan kerana jahil mengenai penyakit itu

  • penyakit HIV/AIDS

    Masyarakat kita sering beranggapan apabila mengalami batuk berdarah, mereka terkena santau. Bagi mengubati penyakit itu, mereka bertemu bomoh yang memberi mereka minum air jampi.

    Dua atau tiga bulan kemudian, tibi akan menjadi lebih teruk. Sama ada mendapat tibi, kanser atau masalah paru-paru, mereka yang batuk berdarah lebih suka mendapatkan rawatan tradisional.

    Pakar perunding Kanan Perubatan/Respiratori/Pengarah Institut Perubatan Respiratori, Datuk Dr Razak Muttalif, berkata kesedaran mengenai penyakit tibi masih lagi rendah di kalangan masyarakat, terutama di kalangan kaum Melayu.

    Terdapat ramai pesakit yang sering tidak memakan ubat seperti yang diarahkan doktor. Kebanyakan mereka hanya mengambil ubat selama sebulan dan berhenti memakan ubat apabila merasa diri mereka sudah sihat. Ada juga pesakit yang lebih mempercayai bomoh berbanding doktor, lalu mengambil penawar dan tidak memakan ubat hospital. Alasan yang diberikan ialah mereka disantau orang.

    "Akibat lambat mendapatkan rawatan sepatutnya, mereka sukar untuk dirawat. Kebanyakan kes seperti ini sering berakhir dengan kematian. Dalam bulan ini saja, tiga kes tibi yang teruk dengan satu daripada pesakit meninggal dunia. Ini perkara yang sangat dikesali kerana penyakit tibi boleh dirawat dan jika dirawat dengan sempurna, ia tidak akan menyebabkan kematian.

    "Penyakit ini mudah dikesan dan menerusi rawatan, ia boleh sembuh 100 peratus. Pesakit tibi perlu memakan ubat selama enam bulan berterusan. Bagaimanapun, kebanyakan mereka makan ubat tidak mengikut arahan doktor menjadikan kuman tibi semakin kebal.

    "Sekiranya mengalami batuk berdarah, seseorang itu perlu berjumpa doktor bagi mengesan dan merawat penyakit yang dihidapi. Sinar-X paru-paru boleh mengesan sekiranya terdapat kuman tibi, kanser atau radang paru-paru. Pemeriksaan kahak untuk kuman tibi adalah ujian yang amat tepat dan senang dilakukan.

    "Sekiranya pesakit menghidap tibi, ujian sinar-X dilakukan boleh mengesan tanda atau bintik putih pada paru-paru. Jika lambat mendapatkan rawatan, pesakit mungkin meninggal dunia, kegagalan sistem penafasan akibat paru-paru rosak, berjangkit kepada orang lain terutama ahli keluarga atau orang yang sering berdamping dengannya atau merebak pada organ lain seperti otak dan kulit," katanya.

    Beliau berharap kesedaran mengenai bahaya tibi dapat disebarkan dengan lebih meluas dalam kalangan masyarakat supaya mereka boleh mencegah penyebaran penyakit itu sekali gus menurunkan angka kematian disebabkan penyakit tibi.

    Sementara itu, Pegawai Perubatan Hospital Kuala Lumpur (HKL), Dr Nurul Yaqeen Mohd Esa berkata, sesiapapun boleh terdedah kepada tibi kerana ia menjangkit melalui udara iaitu jika pesakit batuk.

    "Pemeriksaan X-ray di dada dan pemeriksaan kahak dilakukan bagi mengesan penyakit itu. Tibi yang aktif ialah kahak mengandungi kuman tibi.

    "Ada juga tibi yang tidak aktif iaitu seseorang itu sememangnya sudah lama mendapat tibi tetapi pesakit tidak menunjukkan simptom dan tidak berjangkit kepada orang lain. Bagaimanapun, ujian X-ray boleh mengesan kuman tibi walaupun ia tidak aktif," katanya.

    Menurutnya, tibi mempunyai pelbagai jenis misalnya paling lazim, tibi paru-paru yang boleh berjangkit ke bahagian lain seperti otak (tibi meningitis) atau tibi kulit yang menyebabkan kudis sukar sembuh berbanding kudis biasa yang mudah sembuh jika disapu ubat.

    Tibi kelenjar atau lymphadenitis dikesan menerusi kehadiran bengkak kelenjar dan demam biasa yang berlarutan hingga dua atau tiga bulan manakala tibi tulang mungkin disedari selepas pemeriksaan X-ray terhadap tulang belakang yang sakit menunjukkan tulang itu patah walaupun pesakit tidak pernah jatuh atau kemalangan.

    Tibi tekak atau larynx menyebabkan pesakit bersuara serak, susah hendak bernafas dan sukar menelan makanan, manakala tibi telinga menyebabkan telinga bernanah.

    Tibi saluran kencing menyebabkan pesakit berasa sakit ketika membuang air kencing, kencing berdarah, sering kencing dan sakit pinggang, manakala tibi perut atau tibi usus akibat kuman yang masuk ke sistem pencernaan menyebabkan cirit-birit dan muntah.

    Pemeriksaan terhadap najis pesakit atau cecair dalam perutnya boleh mengesan kehadiran kuman tibi. Jika cirit-birit biasa mungkin mengambil masa dua atau tiga hari untuk sembuh, pesakit tibi perut atau tibi usus menyebabkan cirit-birit berlarutan dua atau tiga bulan.

    Menurutnya, pesakit perlu makan ubat selama enam bulan dengan dua bulan pertama makan empat jenis antibiotik wajib, empat bulan berikut wajib makan dua jenis antibiotik dan perlu makan ubat ini setiap hari tanpa tertinggal.

    "Kebanyakan pesakit berhenti makan ubat selepas sebulan kerana merasa diri sudah sembuh. Ini menyebabkan kuman menjadi lebih kuat dan perlu dirawat menggunakan ubat lebih kuat yang mempunyai banyak kesan sampingan.

    "Biasanya pesakit dalam rawatan tibi akan menjalani rawatan susulan sebulan atau dua bulan selepas rawatan pertama iaitu dia perlu makan empat ubat untuk memastikan penyakit itu pulih atau bertambah teruk atau pesakit mengalami kesan sampingan daripada pengambilan ubat. Antara kesan sampingan ubat ialah loya, muntah atau kencing bertukar warna oren," katanya.


    Tanda menghidap tibi:

  • Batuk berdarah dan berkahak

  • Batuk berterusan lebih dua minggu

  • Lemah dan keletihan

  • Susut berat badan

  • Hilang selera makan

  • Demam berpanjangan

  • Berpeluh waktu petang malam

  • Sakit dada apabila menarik nafas atau batuk

  • Mudah letih


    Bagaimana mengesan penyakit tibi?

    Jika mengalami tanda di atas, anda perlu melakukan pemeriksaan berikut:

  • Pemeriksaan doktor

  • Pemeriksaan kahak untuk pastikan kuman tibi

  • Pemeriksaan x-ray dada


    Fakta penting

  • Penyakit tibi tidak boleh berjangkit melalui makanan dan minuman

  • Tibi bukan penyakit keturunan

  • Pesakit tibi yang menerima rawatan lebih dua minggu, tidak lagi menjangkiti orang lain

  • Anda berpeluang sembuh jika mematuhi rawatan disediakan



    KES 1

    BATUK kronik yang berlarutan enam bulan mendorong seorang wanita datang ke Institut Perubatan Respiratori, Hospital Kuala Lumpur (HKL).

    Dia mengalami susut berat badan, hilang selera makan dan demam pada waktu malam. Beliau turut mempunyai rakan sekerja yang ada masalah batuk kronik.

    Dia berubat dengan bomoh dan diberitahu terkena santau. Bomoh itu memberinya air penawar dan selepas meminumnya dia mengalami batuk berdarah.

    Disebabkan batuknya semakin teruk disertai masalah sukar bernafas, dia ke klinik terdekat untuk mendapatkan rawatan dan diberi bekas dan temu janji untuk pemeriksaan kahak bagi mengesan tibi. Pada malam itu, wanita itu meninggal dunia.

    Tidak lama kemudian, anaknya pula mengalami simptom batuk kronik dan disahkan menghidap penyakit tibi. Kini anaknya dirawat dengan ubat anti tibi.


    KES 2

    SEORANG wanita berusia 56 tahun disahkan menghidap tibi. Ubat tibi diberi tidak dimakan mengikut jadual. Ketika ke hospital kali kedua, pemeriksaan mendapati paru-parunya rosak. Dia dimasukkan ke dalam unit rawatan rapi (ICU).

    Selepas dibenarkan keluar wad, dia menyambung menjalani rawatan tibi. Bagaimanapun, akibat kerosakan paru-paru, dia memerlukan bantuan oksigen, sekali gus membataskan pergerakan dan urusan harian.


    KES 3

    PEMERIKSAAN X-ray ke atas seorang gadis yang mengalami batuk mendapati, paru-parunya dimasuki air (effusi pleura).

    Doktor ingin menjalankan prosedur bagi membuang air dalam paru-parunya untuk mengurangkan masalah dihadapi. Bagaimanapun, bapa pesakit tidak bersetuju dan membawa anaknya berjumpa bomoh.

    Selepas dua minggu, keadaan pesakit sangat teruk, letih dan sesak nafas serta dimasukkan ke wad ICU. Pemeriksaan kahak menunjukkan gadis itu mengalami serangan kuman tibi dan nyawanya tidak dapat diselamatkan.
  • Produk rim Siti Mariam diiktiraf

    Posted: 09 Jul 2011 07:18 PM PDT

    pix_middle

    SELEPAS bergelar graduan dari UKM pada 1992, dia memulakan kerjaya dengan sebuah syarikat optometri tempatan sebelum menjadi pengurus sebuah syarikat dari Jepun. Empat tahun kemudian, dia membuka kedai cermin mata sendiri dikenali sebagai Citi Care Sdn Bhd.

    Satu hari, seorang pelanggan yang pernah berurusan dengannya bertanya mengapa dia tidak mempelbagaikan bentuk perniagaan.

    • Foto

      PERTARUHAN...antara penghargaan yang pernah dimenangi.

    • Foto

      KEJAYAAN...Siti Mariam dan kakitangan meneliti rim aloi syarikatnya yang memasuki pasaran antarabangsa.

    • Foto

      HEBAT...melayan mantan Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi ke kilangnya di Kedah pada 2008

    • Foto

      BANGGA...Siti Mariam menunjukkan sebahagian rim keluaran syarikatnya.

    Bertitik tolak dari situ, Siti Mariam Abdullah mengorak langkah berani menceburi perniagaan berkaitan bidang tayar dan rim aloi, sekali gus mendominasi bidang yang bukan saja jarang dikuasai wanita, bahkan orang Melayu, dengan melakar Clear Insight Sdn Bhd (CITech) di Cheras, Kuala Lumpur pada 1998.

    Pada mulanya sudah pasti mendapat tentangan hebat, bahkan dianggap 'tidak masuk akal', namun wanita yang 'pantang dicabar' ini mencetus sifat berani dalam diri untuk mengorak langkah bergelar usahawan dengan menguasai bidang berkenaan.


    Bercerita lebih lanjut mengenai dirinya, wanita berusia 42 tahun ini mengakui kejayaan pertama diraihnya adalah mengeluarkan rim bagi empat model kereta Naza iaitu Kia Sorento, Peugeot 206, Kia Picanto dan Kia Carnival dengan kapasiti pengeluaran setiap bulan adalah 26,000 unit bersamaan RM3.8 juta sebulan.


    Manakala pada 2008, dia mendapat kontrak menyediakan rim untuk syarikat Proton bagi kereta Exora.

    Terbaru, Mariam yang mendapat jolokan Lady Mafia sekali lagi diberi kepercayaan menyediakan rim aloi bagi kereta Saga FL atas keunggulan syarikatnya menghasilkan produk berkelas dunia.

    Yang membanggakan, kilangnya yang beroperasi di Sungai Petani kian meningkat kemajuan dengan bilangan 53 kakitangan menambah keyakinan untuk lebih berjaya, seterusnya mampu menembusi pasaran antarabangsa.

    "Terus-terang saya katakan, kebanyakan pengusaha aksesori kereta dikuasai bangsa asing tetapi saya yakin pertaruhan terbaik adalah kegigihan dan berusaha tanpa jemu.

    "Begitu juga kualiti produk, harus mengikut spesifikasi atau piawaian ditetapkan dan saya bertuah kerana kebanyakan produk keluaran CITech mendapat pengiktirafan badan antarabangsa seperti Germany TUV.

    "Di kalangan syarikat yang pernah terbabit dalam industri ini, hanya syarikat saya mendapat pengiktirafan itu. Saya pula satu-satunya wanita Melayu bertudung dan sentiasa turun padang demi mencari pusat servis atau kereta, terutama usahawan Melayu, supaya sedia menggunakan rim aloi keluaran syarikat saya.

    "Untuk jaminan kualiti, saya memanfaatkan teknologi Jerman daripada penggunaan mesin berteknologi tinggi robot iaitu yang pertama diperkenalkan di Malaysia untuk pembuatan rim aloi," katanya yang mengakui kebanyakan produk keluaran syarikatnya mendapat pengiktirafan sijil ISO9001:2000.

    Mengimbau kenangan ketika syarikat mula beroperasi, dia mengakui bukan mudah meyakinkan orang di sekelilingnya bahawa dia mampu menjalankan perniagaan itu.
    Lebih membanggakan ialah perkembangan syarikatnya yang drastik hasil kegigihan tanpa mengenal penat lelah, di mana sejak 2005 CITech menjadi syarikat sepenuhnya mengeluarkan tayar dan rim kepada Naza.

    Ditanya bagaimana dia memulakan perniagaan, Siti Mariam berkata, dia hanya menumpang tapak kedai cermin matanya iaitu Citi Care Sdn Bhd pada 1998 dan diikuti Clear Insight Sdn Bhd dua tahun kemudian di Cheras kerana belum ada premis tetap ketika itu.

    Dengan bergolok-gadai sebaik menerima tawaran pertama menyediakan rim aloi untuk syarikat Naza, dia mengerah seluruh kudratnya demi merealisasikan impian hinggalah ia kini muncul antara syarikat disegani ramai.

    Pada awal penubuhan syarikat, dia tidak menafikan terpaksa melalui pengalaman getir dan hampir tiga bulan bermasam muka dengan keluarga kerana keputusannya itu, namun akhirnya semua masalah ditangani sebaik mungkin. Padanya, yang penting adalah tidak pernah patah semangat walau seribu perkara menghalang.

    Siti Mariam mengakui dia keras hati dan jika inginkan sesuatu, dia akan memanipulasi sebaik mungkin bagi mencapai apa dihajati.

    Dia tidak tahu dari mana datangnya 'kekuatan' itu kerana keyakinannya tinggi, selain nawaitu yang baik membuatkan dia terus melangkah dengan penuh keyakinan.

    "Bidang ini memerlukan modal besar dan pelaburan terawal adalah RM11 juta. Disebabkan saya berkeyakinan tinggi, saya tidak pedulikan cabaran yang mendatang.

    "Soal turun naik bank, bertemu banyak pihak, terutama golongan atasan, untuk mendapatkan kontrak bukan mudah dilaksanakan jika kita tiada kekuatan.

    "Tidak kurang juga pentingnya, seseorang itu mesti ada karakter atau sifat dalaman kuat, di samping jangan cepat mengalah. Oleh kerana cabaran datang dalam pelbagai bentuk yang kadangkala tidak terfikir oleh akal, kita kena sabar dan ada jati diri kuat," katanya, seolah-olah menutupkan rahsia kejayaannya untuk dikongsi bersama.

    Paling tidak dilupakan adalah bentuk persaingan sehingga kadangkala mengancam keselamatan diri dan orang lain yang sangat penting dalam kehidupannya.

    "Sesuatu yang tidak mungkin dilupakan sepanjang hidup saya adalah pengalaman anak perempuan hampir diculik di sekolah. Nasib baik guru menghubungi dan bertanyakan orang tidak dikenali itu, menyebabkan lelaki itu terus menghilangkan diri.

    "Di sinilah 'kekuatan diri' teruji dan kita kena kuat untuk menghadapi segala bentuk dugaan mendatang. Yang harus diletakkan di depan adalah berusaha keras dan reda serta bersyukur dengan anugerah Allah," katanya.

    Siti Mariam juga gembira suaminya, Shamsul Shahrin, 46, bekas pengurus perbankan kini mengendalikan perniagaan kedai cermin matanya, sementara dia pula menguruskan perniagaan tayar dan rim aloi.


    PROFIL

    NAMA: Siti Mariam Abdullah
    JAWATAN: Pengarah Urusan Clear Insight Technology Sdn Bhd (CITech)
    LAHIR: 28 Mei 1969
    ASAL: Klang, Selangor
    SUAMI: Shamsul Shahrin
    ANAK: Saifuk Syazni (18) dan Siti Nurdiana (13)
    ADIK-BERADIK: Bongsu daripada dua beradik
    PENDIDIKAN: Ijazah Sarjana Muda Optometri, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)

    Daging hidangan utama Kazakhstan

    Posted: 09 Jul 2011 07:13 PM PDT

    PERGUNUNGAN SALJI...pemandangan mempesonakan di pinggir Almaty.
    PERGUNUNGAN SALJI...pemandangan mempesonakan di pinggir Almaty.

    PENGALAMAN makan angin sambil bertugas di negara unik seperti Kazakhstan yang baru 20 tahun merdeka daripada Soviet Union memang membuka minda serta pengetahuan penulis kepada sesuatu yang segar.

    Antaranya, dek kerana jauh daripada tujuh lautan, rakyat Kazakhstan yang juga negara Islam paling sayup di Hemisfera Utara tiada pilihan lagi selain memakan lebih banyak daging.

    • Foto

      KAGUM...penulis menikmati panorama indah ketika menaiki kereta kabel ke Shymbulak Ski Resort.

    • Foto

      HEBAT...binaan komersial yang termoden di Astana.

    • Foto

      MERCU TANDA...Menara Baiterek yang menjadi simbol kebebasan rakyat Kazakhstan.

    • Foto

      UNIK...Khan Shatyr dibina berdasarkan khemah kaum nomad.

    • Foto

      TERSERGAM...Istana Presiden yang terletak di Astana.

    • Foto

      PIRAMID...Istana Keamanan Dan Harmoni yang menjadi simbol perpaduan Kazakhstan.

    • Foto

      HALAL...proses penyembelihan haiwan mengikut syariat Islam.

    • Foto

    • Foto

    Bekalan ikan cuma mampu diperoleh daripada Laut Kaspia atau dipukat dari sungai yang mengalir di tengah benua.

    Secara berjenaka, rakyatnya akui mereka adalah 'makhluk kedua' di muka bumi yang paling banyak makan daging selepas serigala!


    Bukan saja daging kambing, lembu, unta dan ayam, malah rakyat Kazakhstan sejak zaman nenek moyang mereka yang hidup sebagai bangsa nomad, berbangga dengan hidangan daging kuda!


    Dengan erti lain, tidak lengkap kunjungan tetamu ke Kazakhstan andai tidak menjamah daging kuda dalam pelbagai resipi. Jangan pula menyangka daging itu daripada kuda lumba atau yang jinak dibela, sebaliknya memang diternak khusus di negara itu yang sinonim dengan padang rumput hawa sederhana (steppe).

    Sebagai negara Islam, daging ternakan untuk golongan Muslim di negara itu diproses secara halal dan menariknya, ia mengikuti garis panduan yang dirujuk kepada pihak tertentu termasuk Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim). Kerjasama erat itu terjalin melalui beberapa kunjungan ahli jawatankuasa halal dari Kazakhstan ke Malaysia.

    Pengambilan daging yang banyak oleh rakyat negara itu juga sebenarnya dipengaruhi faktor iklim kerana cuaca memang dingin pada musim sejuk, di mana suhu boleh jatuh ke paras 30 darjah Celsius di bawah paras beku.

    Kita sedar rata-rata orang Asia Tenggara akan mendapat pelbagai penyakit jika makan terlalu banyak daging namun di sana, pemakanannya diseimbangkan dengan pengambilan susu segar sendiri selain salad mahupun buah-buahan.

    Itulah antara pesanan awal buat mereka yang ingin melawat Kazakhstan yang semakin rapat menjalin hubungan dua hala dengan Malaysia. Jarak antara Kuala Lumpur dengan Almaty kini semakin dekat dengan adanya penerbangan secara terus ke bandar raya itu dengan Air Astana.

    Menerusi undangan Duta Kazakhstan ke Malaysia, Beibut Bakir Atamkulov, penulis dan rakan wartawan dari Kumpulan Media Prima Berhad meluangkan masa seminggu bermula Jun lalu bagi melihat keunikan negara itu.

    Daripada sudut geografi, Republik Kazakhstan adalah negara kesembilan terbesar di dunia tetapi cuma didiami 16 juta penduduk.

    Negara itu terletak di Asia Tengah, bersempadan dengan Russia, China, Kyrgyzstan, Uzbekistan dan Turkmenistan. Daripada segi sejarah, ia sungguh istimewa kerana terletak di Laluan Sutera yang penting dalam tamadun dunia.

    Daripada sisi teknologi, Kazakhstan sudah lama meneroka ruang galaksi. Hakikat ini kerana mereka memiliki pusat pelancaran roket tertua, Baikonur Cosmodrome. Di situlah angkasawan pertama dunia, Yuri Alekseyevich Gagarin dari Russia mula-mula diterbangkan ke angkasa lepas untuk melancarkan satelit Sputnik pada April 1961.

    Pada Oktober 2007 pula, Malaysia akhirnya memanfaatkan kecanggihan Baikonur Cosmodrome apabila menghantar angkasawan pertama, Datuk Dr Sheikh Muszaphar Shukor ke stesen angkasa lepas dengan roket Soyuz TMA-11.

    Dalam lawatan tempoh hari, kami termasuk dua kru Majalah 3 bertumpu kepada dua bandar raya paling besar, Almaty dan ibu negaranya, Astana yang jarak dua jam lagi penerbangan ke utara Almaty.

    Secara kasarnya, perbezaan utama antara Almaty dan Astana adalah daripada segi lanskap dan seni bina. Almaty dengan populasi 1.5 juta penduduk memiliki keindahan semula jadi dengan gunung-ganang bersalji dan tasik, manakala Astana pula bandar raya moden abad ke-21 yang sangat terancang ilham kerajaan pimpinan mereka, Presiden Nursultan Nazarbayev.

    Antara lokasi menarik di Almaty adalah pusat peranginan ski bertaraf dunia di Symbulak. Pelancong perlu menaiki kereta kabel ke puncak ski yang mempesonakan itu dan dalam perjalanan, boleh melihat stadium sukan luncur air terkemuka di dunia, Medeu yang dibina di sebuah lembah.

    Bagi yang suka membeli cenderahati, pelbagai kraftangan dijual di Kok-Tobe yang terletak di sebuah puncak bukit. Almaty juga ada sebuah pasar basah yang sangat bersih, Green Bazaar. Ia menawarkan pelbagai produk pertanian seperti daging, sayuran, buah-buahan dan bunga-bungaan.

    Bercakap mengenai bunga, seperkara yang menarik, ramai tidak tahu bahawa tulip sebenarnya berasal dari Kazakhstan tetapi akhirnya dibawa ke Belanda. Di samping itu, pedalaman Kazakhstan menjadi habitat kepada burung undan berwarna merah jambu, beruang coklat, harimau bintang salji serta helang emas yang gagah.

    Berbeza pula dengan Astana yang berpopulasi 800,000 penduduk, ia terbentang sebagai pusat pentadbiran terancang seperti mana Putrajaya.

    Ia dipenuhi seni bina yang sungguh hebat hasil sentuhan ramai arkitek dari dalam dan luar negara yang berlumba-lumba melahirkan kreativiti.

    Antara binaan paling unik di Astana adalah Menara Baiterek yang secara simboliknya berbentuk telur, pokok dan sarang burung samrud. Ia setinggi 105 meter dan paling ideal untuk melihat pemandangan bandar itu.

    Binaan unik lain adalah kompleks hiburan dan pusat beli-belah Khan Shatyr yang berbentuk khemah nomad, The Metropolitan Circus (piring terbang gergasi) dan Istana Keamanan & Harmoni yang meminjam reka bentuk piramid.

    Di bandar itu juga ada banyak tugu peringatan yang cantik, kompleks kerajaan, istana presiden, stadium bola sepak dan sukan ais, universiti, kompleks kebudayaan, pusat konvensyen, hotel lima bintang hinggalah sebuah kompleks marin atau akuarium yang dinamakan Duman.

    Pembangunan bertaraf mega di Astana jelas menampakkan visi serius kerajaan mereka yang mahu menaikkan imej negara Islam di Asia Tengah.

    Yang menarik, tanggal 6 Julai setiap tahun diraikan sebagai Hari Astana sejak ia menjadi ibu negara Kazakhstan pada 1997.

    Selain Almaty dan Astana, dalam dekad akan datang Kerajaan Kazakhstan ingin membina sebuah bandar raya hiburan baru yang menelan belanja berbilion dolar tidak jauh dari Almaty. Nyata mereka mahu mengubah imej steppe yang dulunya gersang menjadi lubuk emas yang tidak pernah difikirkan manusia.

    Seperkara yang nyata, jika di bawah pemerintahan Soviet Union, Islam diamalkan secara lebih 'privacy' namun sejak merdeka pada 1991, masjid menjadi kebanggaan rakyat Kazakhstan kerana terbinanya lebih 2,000 masjid di seluruh republik itu.

    Antara masjid yang menjadi mercu tanda adalah Masjid Nur Astana dengan kubah keemasan serta Central Mosque di Almaty. Mereka mengamalkan Islam secara sederhana mengikut Mazhab Hanafi.

    Sebagai anggota Pertubuhan Negara-Negara Islam (OIC), Kazakshtan semakin aktif menganjurkan pelbagai forum Islamik setiap tahun.

    Yang dapat dikatakan, dalam tahun mendatang, Kazakhstan bersandarkan kepakaran teknologi serta hasil bumi seperti minyak, gas asli, uranium serta hasil perladangan, terutama gandum, tidak mustahil menjadi negara Islam termaju di Asia Tengah.

    Pejabat fantasi

    Posted: 09 Jul 2011 07:09 PM PDT

    SERBA UNIK... kakitangan Davison boleh menggunakan geladak kapal ini untuk mencari idea baru dalam penghasilan mereka.
    SERBA UNIK... kakitangan Davison boleh menggunakan geladak kapal ini untuk mencari idea baru dalam penghasilan mereka.

    TIDAK ubah seperti berada di dalam alam fantasi, sesiapa yang terpilih bekerja dalam suasana penuh kedamaian dan dikelilingi keindahan di Inventionland memang bertuah.

    Dianggap sebagai pejabat terhebat di dunia, Inventionland dihiasi pelbagai bentuk gula-gula, kek gergasi, pondok di atas pokok, teratak bot, malah air terjun, yang menjadikan premis itu seolah-olah ruang rahsia.


    Secara mudah, rekaan penuh harmoni dan unik itu sengaja dibina bagi merangsang pemikiran kreatif kakitangannya.

    • Foto

      MACAM PADANG KANAK-KANAK... ruang kerja yang kelihatan lebih seperti alam fantasi.

    • Foto

      TIDAK TERKONGKONG... rumah pokok yang menjadikan pejabat Davison tidak seperti ruang kerja membosankan.

    • Foto

      LUAR KOTAK... Davison menyediakan persekitaran yang merangsang minda dan mengetepikan konsep pejabat konvensional.

    • Foto

      AIR TERJUN... satu lagi ruang yang menyediakan suasana damai dan menggalakkan penghasilan ciptaan baru.

    Inventionland terletak di Pittsburgh, Pennsylvania, Amerika Syarikat, bagi menempatkan pejabat syarikat Davison yang terbabit dalam kegiatan mereka cipta produk.


    Ketika ini, barangan inovatif ciptaan syarikat itu banyak dijual di pasar raya utama termasuk Wal-Mart, Target, FAO Schwartz dan JC Penney.


    Pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif Davison, George M Davison kini dianggap sebagai Henry Ford dalam bidang penerokaan dan penciptaan selepas mengasaskan syarikat itu pada 1989.

    Kakitangan Davison mula berpindah ke Inventionland sejak 2006 dengan harapan mereka akan mendapat banyak inspirasi daripada persekitaran kerja yang unik itu.


    Syarikat itu dilaporkan menghasilkan lebih 2,500 ciptaan baru setahun.

    Semuanya dihasilkan melalui kreativiti minda 250 kakitangan Davison yang berkumpul di premis seluas 6,967.7 meter (75,000 kaki) persegi itu.


    Kata Davison, proses kreativiti memerlukan ruang untuk merangsang kreativiti kakitangannya.


    "Saya tak mahu pekerja Davison berasa bosan dengan hanya memandang skrin komputer," katanya.


    Jelas Davison, setiap orang memiliki idea tetapi untuk mengatakan seseorang itu sebagai pencipta menyebabkan mereka melihat proses itu daripada aspek sempit.


    "Hakikatnya, seseorang itu memiliki sisi kreatif masing-masing dan itu yang saya namakan seni kreatif," katanya.


    Davison berkata pereka dan pengimpi berada di Inventionland menghasilkan di antara 200 hingga 240 prototaip produk setiap bulan.


    Dalam keadaan itu, katanya, Davison menghasilkan 3,000 produk untuk dipasarkan setiap tahun.


    "Sama ada pejabat itu hanya rumah satu bilik atau seluas padang meletak kenderaan, mencari kaedah paling kreatif untuk membentuk ruang memang menarik dan produktif," katanya.

    Terjemah bakat memasak

    Posted: 09 Jul 2011 07:06 PM PDT

    AKRAB...hubungan sebagai rakan sekelas menjadi faktor keserasian mereka.
    AKRAB...hubungan sebagai rakan sekelas menjadi faktor keserasian mereka.

    MEREKA langsung tidak tahu jenis masakan yang perlu disediakan dan hanya diberitahu menunya beberapa minit sebelum cabaran bermula.

    Semua bahan mentah disediakan penganjur dan mereka perlu segera memikirkan cara memasak selepas beberapa minit menu diberitahu, jika tidak ia akan menjejaskan tempoh memasak pasukan mereka.

    • Foto

      TERATUR...proses memasak perlu mengikut aturan betul.

    • Foto

      SALING MEMBANTU...keserasian menjadi faktor kemenangan mereka.

    • Foto

      ENAK...masakan dihasilkan pelajar ini sungguh menyelerakan.

    • Foto

      PEMBIMBING...guru pengiring (tengah) menjadi individu penting dalam memberi motivasi dan idea.

    Namun, itu semua tidak menjadi masalah kepada dua pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan USJ 13 kerana aktiviti memasak menjadi 'makanan' mereka.

    Justeru, tidak hairan Luqman Hakim Khairul Annuar, 17, dan Amalina Allia Ismadi, 17, berjaya menewaskan 160 peserta dari 80 pasukan yang diwakili pelajar sekolah menengah di Lembah Klang dalam pertandingan Power Chef anjuran Kolej KDU.


    Tidak seperti pertandingan lain yang lazimnya dianjurkan satu hingga dua hari, sebaliknya berlangsung tiga minggu.


    Peserta menunjukkan kepakaran dan kehebatan masing-masing bagi mengelak disingkir pada peringkat seterusnya.

    Luqman Hakim berkata, pada pusingan awal menu diberi adalah menyediakan mayonis dengan menggunakan bahan yang disediakan.

    Mungkin bagi sesetengah peserta ia mudah disediakan namun peserta perlu teliti daripada aspek tekstur dan rasanya kerana ia dinilai oleh juri.

    "Bagi pusingan pertama, peserta dikehendaki menyiapkan dua menu dan markah kedua-duanya dijumlahkan sebelum proses penyingkiran dilakukan.

    "Daripada 80 pasukan yang mengambil bahagian, hanya 40 pasukan layak ke peringkat seterusnya," katanya.

    Menurutnya, di peringkat seterusnya, pertandingan semakin mencabar dengan menu diberi lebih rumit dan sukar.

    Katanya, semakin jauh kemaraan dalam pertandingan, semakin banyak tekanan dihadapi, terutama menyediakan makanan mengikut spesifikasi ditetapkan.

    "Bagi saya, yang penting adalah kerjasama antara pasukan kerana ia adalah kunci kepada kelancaran dan kesempurnaan proses menyediakan makanan itu.

    "Selain itu, kami perlu menggunakan segala kreativiti dan pengetahuan untuk diterjemahkan kepada penghasilan makanan yang bukan saja menarik tetapi lazat," katanya.

    Pelajar aliran Sains ini berkata, minat terhadap bidang masakan banyak dipengaruhi oleh ibunya yang pernah membuka kedai makan satu ketika dulu.

    Bermula sekadar membantu ibunya memenuhi pesanan pelanggan, ia secara perlahan-lahan mempengaruhi minatnya dan tidak terkubur biarpun ibunya tidak lagi menjalankan perniagaan.

    Adakalanya, dia mengambil alih tugas ibunya dengan bertindak sebagai penyedia makanan bagi keluarganya dan dia dapat rasakan kepuasan apabila ahli keluarganya menyukai masakannya.

    Bagi Amalina Allia, peristiwa yang berlaku ketika pusingan akhir hampir melunturkan semangatnya kerana menyangka akan tersingkir.

    Katanya, pada pusingan akhir itu, setiap pasukan diberi wang tunai RM20 dan dikehendaki membeli bahan masakan di 'pasar' yang disediakan.

    Yang menarik, harga bahan mentah itu naik setiap minit dan peserta harus menggunakan keseluruhan wang itu tanpa meninggalkan baki atau terlebih.

    "Kami perlu membeli bahan mentah secepat mungkin kerana bimbang ia menjejaskan jumlah wang yang ada dan perlu bijak memilih barang supaya ia tidak melebihi kos kami.

    "Masa diperuntukkan adalah satu jam 45 minit dan kami harus menggunakan semua barang dibeli tanpa meninggalkan walau sedikit pun bahan mentah itu," katanya.

    Menurutnya, oleh kerana terlalu fokus menyediakan masakannya, mereka tidak menyedari penganjur menetapkan syarat supaya menggunakan serai dalam masakan.

    Katanya, pihaknya hanya menyedari perkara itu 20 minit sebelum pertandingan tamat dan hanya tinggal kurang seminit sebelum 'pasar' ditutup.

    "Keadaan ketika itu memang kelam kabut dan guru pengiring kami bergegas mencari bahan itu kerana jika gagal mendapatkannya, penyertaan kami dibatal serta-merta, sekali gus mematikan peluang untuk muncul juara.

    "Dalam masa sama, kami terpaksa mengubahsuai menu utama supaya bahan itu sesuai dimasukkan tanpa menjejaskan rasa," katanya.

    Oleh kerana masa suntuk, mereka menyangka peluang menempatkan diri antara tiga pasukan teratas adalah tipis dan tidak meletakkan harapan tinggi.

    Namun apabila diumumkan sebagai juara, perasaan terkejut dan gembira bercampur sehingga tidak mampu mengungkapkan sepatah kata.

    Kemenangan itu melayakkan mereka membawa pulang wang tunai RM1,000, trofi dan pakej melancong ke Switzerland bersama pelajar Kolej KDU.

    Sementara itu, guru penyelianya, Wong Fui Fun berkata, semua persiapan untuk pertandingan itu dilakukan sepenuhnya oleh pelajarnya, iaitu daripada segi peralatan memasak hinggalah kepada pinggan mangkuk.

    Katanya, kedua-dua pelajarnya sentiasa menunjukkan kesungguhan dan komited dalam setiap apa yang mereka lakukan dan mereka berhak memenanginya.

    "Bakat mereka dikenal pasti menerusi pertandingan memasak yang dianjurkan di sekolah beberapa bulan lalu dan dari situ pihak sekolah cuba mengetengahkan bakat mereka dengan menyertai pertandingan itu.

    "Kejayaan mereka bukan hanya mengharumkan nama sekolah tetapi juga memberi nilai tambah kepada mereka yang bakal menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) akhir tahun ini," katanya.


    INFO

  • Pertandingan Power Chef anjuran Kolej KDU terbuka kepada pelajar sekolah menengah di seluruh Lembah Klang
  • SMK USJ 13 muncul juara selepas menewaskan 79 pasukan lain
  • Menyediakan tiga menu pada peringkat akhir
  • Kemenangan melayakkan mereka melancong ke Switzerland



    PROFIL

    NAMA: Luqman Hakim Khairul Annuar
    UMUR: 17 tahun
    ASAL: Kuala Terengganu
    KELUARGA: Ketiga daripada empat beradik
    KELAS: Aliran Sains


    PROFIL

    NAMA: Amalina Allia Ismadi
    UMUR: 17 tahun
    ASAL: Kuala Lumpur
    KELUARGA: Kedua daripada tiga beradik
    KELAS: Aliran Sains
  • Yang dekat lebih bahaya

    Posted: 09 Jul 2011 06:58 PM PDT

    pix_middle
    pix_topright

    FENOMENA kekasih ibu atau bapa mendera kanak-kanak semakin ketara sejak kebelakangan ini apabila beberapa kes didakwa di mahkamah mendapati ada anak didera tanpa simpati.

    Antara kes ialah di Kuala Kubu Baru, Selangor pada tahun lalu apabila kekasih si ibu iaitu pemandu teksi mendera anak kekasihnya sehingga mati dan sudah dijatuhi hukuman.

    Manakala seorang drebar lori di Klang, Selangor pada Mei lalu mengaku tidak bersalah mendera anak perempuannya berusia 13 tahun sepanjang Disember 2010 hingga Mei lalu.

    Sebelum itu, kekasihnya didakwa menyimbah air panas semata-mata kerana enggan memanggil teman wanita bapanya 'ibu', sedangkan si bapa mempercayai kata-kata wanita itu yang mendakwa 'mangsa' terlalu nakal dan perlu diajar.


    Bahkan, beberapa kes lagi berlaku membabitkan penderaan kejam sehingga membawa kepada kecederaan teruk dan kematian menunjukkan betapa golongan dewasa tidak lagi menjadi pelindung atau penentu keselamatan buat kanak-kanak apabila nafsu menguasai segala-galanya.


    Sebenarnya, wujud peruntukan undang-undang mengikut Seksyen 31 (1) Akta Kanak-Kanak 2001 dan menerusi seksyen sama memperuntukkan hukuman denda tidak melebihi RM20,000 atau penjara maksimum 20 tahun atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan. Manakala Seksyen 326, Seksyen 324 dan Seksyen 377C Kanun Keseksaan turut mengheret pendera ke muka pengadilan.

    Namun, kes sedemikian berterusan berlaku sehingga membimbangkan masyarakat ke arah membentuk golongan itu sebagai modal insan berjaya pada masa depan.

    Bagi mendapatkan gambaran sebenar mengapa ia berlaku, Pengarah Bahagian Kanak-Kanak dari Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM), Arfan Sulaiman berkata, statistik 2010 membabitkan keseluruhan penderaan dan pengabaian terhadap kanak-kanak menunjukkan 2,961 kes berlaku berbanding tahun sebelumnya iaitu 2,789 orang.

    Menurutnya, pelbagai kaedah atau pendekatan digunakan JKM dalam menangani kes sedemikian, namun sehingga kini belum mampu mengurangkan kes penderaan terhadap kanak-kanak sepenuhnya biarpun pelbagai program berkaitan dijalankan.

    Ditanya perkara berhubung penderaan oleh pasangan kekasih terhadap kanak-kanak tidak berdosa itu, beliau mengatakan, peratusannya masih kecil tetapi jika tidak dipantau ia memberi kesan buruk kepada masyarakat.

    Berdasarkan statistik bilangan kanak-kanak yang memerlukan pemeliharaan dan perlindungan mengikut pemangsa tahun 2009 (rujuk Rajah 1), sebanyak 52 pemangsa (membabitkan kekasih ibu atau bapa) melakukan penderaan terhadap kanak-kanak.

    Sebaliknya ibu kandung antara paling banyak mendera golongan itu iaitu 629 kes, sedangkan 509 kes penganiayaan seumpama itu dilakukan si bapa. Jika dibandingkan ibu tiri sebanyak 60 kes dan bapa tiri 104 kes, ia memberi gambaran bahawa orang 'paling dekat' dengan kanak-kanak iaitu keluarga kandung lebih banyak mendera anak mereka.

    Mengulas perkara itu, dia berkata, dapat dibuat kesimpulan bahawa rumah tidak lagi selamat kepada kanak-kanak.

    Sepatutnya, kata beliau, pasangan harus mengelak melakukan penderaan sama ada isteri, suami mahupun kekasih isteri atau suami tidak melakukan kekejaman di luar kawalan itu kerana kesannya sungguh menakutkan.

    "Jika kekasih ibu atau bapa mendera, pasangan atau ahli keluarganya harus memastikan dia tidak terus melakukan perkara mengaibkan itu.

    "Perlakuan itu menunjukkan kemungkinan si pendera menghadapi masalah kewangan, tekanan kerja dan pelbagai sehingga sanggup melakukan perbuatan tidak berperi kemanusiaan itu," katanya.

    Beliau meminta jiran atau masyarakat peka dengan kes penderaan dan harus melaporkan kepada pihak berwajib jika wujudnya perkara seumpama itu.

    Namun, katanya, berdasarkan laporan diterima kesedaran masyarakat semakin meningkat dan menunjukkan tanggungjawab komuniti penting supaya sentiasa prihatin kepada keselamatan dan perlindungan terhadap kanak-kanak.

    Dia turut menyarankan kanak-kanak diberi kasih sayang, kebahagiaan dan ketenangan kerana mereka lemah serta memerlukan pertolongan atau pergantungan kepada orang lain.

    Katanya, pemikiran kanak-kanak yang kreatif dan bernas lahir daripada pembentukan kasih sayang sepenuhnya. Sentuhan, belaian dan kasih sayang sejak kecil membuatkan kanak-kanak dapat menyesuaikan diri dengan masyarakat, sekali gus mempunyai kasih sayang kepada masyarakat sekeliling.

    Jenis pekerjaan 'sang pendera' untuk 2010 pula (rujuk Rajah 2) daripada data perolehan JKM mendapati, kakitangan swasta adalah pemangsa paling tinggi dengan 539 orang. Suri rumah pula menduduki senarai kedua tertinggi dengan bilangan penderaan 457 kes.

    Katanya, dalam kes penderaan kanak-kanak, JKM memberi tumpuan serius selaras tumpuan untuk 2009 iaitu 'Safe Childhood'.

    Namun, katanya, data direkodkan oleh JKM menunjukkan wujudnya penderaan dilakukan 'keluarga sendiri' dan antara puncanya adalah kesusahan hidup atau masalah kewangan meruncing, menyebabkan kanak-kanak menjadi mangsa untuk melepaskan tekanan itu.

    Ditanya mengenai kecenderungan golongan yang melakukan penderaan mungkin mereka tidak berpendidikan tinggi, Arfan menyangkal pandangan itu kerana tiada kajian mendalam dibuat mengenai hal itu.

    "Kita tidak boleh meletakkan aspek penderaan berpunca daripada tahap pendidikannya rendah kerana ramai juga yang berpelajaran tinggi melakukan penderaan.

    "Kemungkinan ada kes tidak dilaporkan disebabkan faktor status atau malu dan pelbagai alasan lain. Saya tidak berani mengulas lebih lanjut perkara ini," katanya.

    Turut tersenarai sebagai faktor penyebab ialah krisis rumah tangga, pembangunan fizikal tidak seimbang dengan pembangunan sosial, menyebabkan krisis itu berlaku selain kurang kemahiran keibubapaan serta kurang didikan agama antara punca yang dikenal pasti.

    Arfan berkata, sejak perkhidmatan Teledera berfungsi 24 jam diperkenalkan pada 1992, manakala pada 2007 Talian Nur (15999) diperkenalkan bagi memberi kemudahan kepada masyarakat membuat laporan jika mendapati keadaan mencurigakan atau kanak-kanak tidak berada dalam pengawasan ibu bapa atau penjaga sebaiknya.

    Sehingga kini, katanya, kerjasama orang ramai sangat menggalakkan. Bahkan, pegawai JKM akan terus membuat pemantauan dan tindakan menyelamat jika ada aduan oleh jiran atau orang ramai seperti ada kanak-kanak menangis dalam keadaan luar biasa dan sebagainya dilaporkan.

    Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM) tidak berkompromi dengan ibu bapa yang didapati mengabaikan penjagaan dan keselamatan anak kecuali ada alasan tertentu dan peruntukan Akta Kanak-Kanak 2001 dikuatkuasakan sepenuhnya.

    Menurutnya, Pasukan Perlindungan Kanak-Kanak (PPKK) menerusi 142 Pusat Aktiviti Kanak-Kanak seluruh negara menjalankan program, aktiviti, seminar, bimbingan dan kaunseling. Begitu juga dengan talian 999 untuk kes penderaan diwujudkan menerusi 'Child Helpline' selain menggubal Polisi Perlindungan Kanak-Kanak @ Child Protection Policy (CPP) dan lain-lain.

    Mengikut akta itu juga, beliau menekankan mangsa penderaan boleh diletakkan di bawah pengawasan seorang 'pelindung' dan ibu bapa yang melakukan kesalahan mengabai dan menganiaya kanak-kanak, jika sabit kesalahan boleh didenda tidak melebihi RM2,000 atau dipenjara tidak melebihi 10 tahun atau kedua-duanya sekali.

    Mengenai kaedah bagi program pemulihan kanak-kanak pula, JKM mempunyai pegawai psikologi terlatih untuk menangani masalah berkaitan.

    Antara terapi pernah diadakan ialah medium muzik, seni lukis dan pelbagai aspek lain membantu pemulihan dan perkembangan anak yang didera itu sehingga mereka pulih sepenuhnya demi melupakan sisi hitam (fobia) atau trauma dalam hidup mereka.

    "Sebenarnya rawatan kepada mangsa kanak-kanak didera mempunyai cabaran jika kanak-kanak didera secara seksual dan berusia bawah empat tahun. Lazimnya kanak-kanak usia sedemikian tidak dapat memberi penerangan tepat dan jelas, terutama sejarah kejadian, tidak dapat mengenali pelaku serta gagal memberi butir terperinci serta perkara lain yang boleh dijadikan bukti," katanya.


    Antara program kesedaran dilakukan JKM:

  • Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga & Masyarakat (KPWKM) seperti Smartstart' dan Modul Kasih, Parenting@Work sebagai langkah proaktif, meningkatkan kemahiran keibubapaan

  • Bantu ibu bapa imbangi tanggungjawab antara keluarga dan kerjaya

  • Galak penubuhan Taska Komuniti bagi keselamatan kanak-kanak

  • Perkhidmatan Teledera berfungsi 24 jam (sejak 1992); Talian Nur nombor 15999 diperkenalkan bagi memudahkan masyarakat buat laporan

  • Wujudkan Pasukan Perlindungan Kanak-Kanak (PPKK) bertujuan menyelaraskan perkhidmatan setempat kepada keluarga dan kanak-kanak (ada 131 pasukan melalui 142 Pusat Aktiviti Kanak-Kanak seluruh negara)

  • Gubal Polisi Perlindungan Kanak-Kanak @ Child Protection Policy (CPP) - bermula di rumah sedarkan ibu bapa tanggungjawab jaga keselamatan, perlindungan kanak-kanak

  • Luaskan talian 999 untuk kes dera, 'Child Helpline' untuk membantu sesiapa saja untuk kanak-kanak, ibu bapa, masyarakat buat laporan

  • KPWKM tidak berkompromi dengan ibu bapa yang abaikan penjagaan, keselamatan anak bawah Akta Kanak-Kanak 2001 dikuatkuasakan sepenuhnya

  • Wujudkan 'focal point' untuk proses melaporkan kes penderaan

  • Adakan pelbagai kursus kekeluargaan, keibubapaan bagi tingkatkan kesedaran tangani kes dera dan hilang anak

  • Kempen kesedaran ibu bapa supaya beri tumpuan lebih memperkasakan kanak-kanak


    Didik masyarakat elak penderaan kanak-kanak:

  • Kanak-kanak adalah tanggungjawab ibu bapa, keluarga dan masyarakat kerana bakal pemimpin masa depan

  • Pihak berkuasa jalankan program tetapi tanggungjawab umum terletak pada ibu bapa

  • Orang awam pula perlu tampil buat laporan supaya tindakan bersepadu dapat diambil

  • Antara pencegahan oleh kerajaan seperti Program Kesedaran Mesra Kanak-Kanak, penerangan mengenai Hak Kanak-Kanak dan Akta Kanak-Kanak 2001

  • Program komuniti disediakan seperti kaunseling di peringkat negeri dan daerah untuk bimbing, khidmat nasihat kepada mangsa yang masih trauma.
  • Inspirasi haruman popular

    Posted: 09 Jul 2011 06:58 PM PDT


    Kumpulan Genuine Strategies, pengurusan Wan Mahadzer, Zaidah, Farah, dan Ahmad Kamil.


    SEMUANYA tercetus gara-gara minatnya mengumpul minyak wangi khususnya yang halal. Dia mahu memiliki sesuatu yang murah tetapi berkualiti dan berinspirasikan minyak wangi antarabangsa.

    "Sejak itu saya mengambil keputusan mencipta minyak wangi yang diinspirasi daripada jenama antarabangsa tanpa alkohol," ujar Pengurusan Kanan Genuine Strategies Sdn Bhd , Farahsuzie Suleiman.

    Berbicara soal minyak wangi, jika diperhatikan masyarakat kita mula menerima minyak wangi buatan Malaysia.

    Barangkali mereka percaya bahawa minyak wangi tempatan setanding dengan haruman antarabangsa.

    Di bawah Genuine Strategies, Farah bekerjasama dengan kumpulan pengurusan syarikatnya, maka tercetusnya idea minyak wangi Dd's Perfume yang mula memeriahkan industri minyak wangi tempatan sejak Oktober 2010.

    'Dekat di hati selalu' menjadi moto utama Dd's Perfume yang diilham daripada 16 jenis haruman antarabangsa dari Perancis.

    Biarpun masih baru tetapi nama Dd's Perfume sudah meniti di bibir pengguna kerana pembungkusan kotak dan warnanya yang menarik.

    Pewangi Dd's Perfume diperbuat daripada formulasi haruman minyak wangi antarabangsa yang hebat seperti Armani Black Code, Enve Me Gucci, Polo Blue, Be Delicious DKNY, Touch Burberry, Desire, Bulgary dan Ferrari Red. Meskipun tanpa alkohol, setiap haruman Dd's Perfume yang dititik pada kulit atau pakaian mampu bertahan lama.

    Menerusi testimoni pelanggan, ramai yang memuji kerana kotak pembungkusan yang boleh dipisahkan antara satu sama lain dan berbau harum.

    "Pewangi ini tidak sama seperti minyak atar. Minyak atar lebih tertumpu pada haruman flora tetapi kami mengaplikasikan elemen haruman antarabangsa yang disertakan surah Yusof ayat empat dan surah Thaahaa ayat 39 untuk keyakinan dan seri wajah pengguna," terang Ahmad Kamil Arifin.

    Didatangkan dalam pek yang mengandungi empat botol wangian berbeza dan berbentuk roll-on. Terdapat empat set warna berbeza mewakili kategori masing-masing dan fungsi warna tersebut.

    Misalnya pink melambangkan keceriaan hati, biru untuk ketenangan jiwa, ungu dapat mengurangkan stres dan baik untuk minda.

    "Kotak ungu merupakan haruman wanita, pink untuk remaja, biru untuk lelaki dan terdapat satu set keluarga. Ia dijual pada harga antara RM 55 hingga RM 60 setiap set. Pada pendapat kami harga tersebut mampu dibeli sesiapa saja termasuklah golongan pelajar yang obses wangian antarabangsa. Bahkan, botol-botol pewangi yang bersaiz lima milimeter itu mudah dibawa ke mana saja," ujarnya.

    Ecogreen: Enak & berkhasiat

    Posted: 09 Jul 2011 06:57 PM PDT


    SALAD mee pelangi; gabungan variasi mee organik pelbagai warna.


    SLOW food ia a soul food." Petikan ayat yang terpampang pada dinding utama restoran menangkap perhatian penulis tatkala kaki menjejak ke Restoran Organik Ecogreen.

    Tidak sukar untuk difahami maksudnya, tambahan lagi kunjungan ke situ dilayan mesra pemiliknya, Wong Kai Yuen dan isteri, Sherene Soong yang banyak memberi penerangan mengenai manfaat makanan organik.

    Beliau yang sudah 15 tahun mengamalkan pemakanan sedemikian percaya, makanan yang baik bukan sahaja kaya dengan nutrien malah perlu bebas sebarang bahan kimia yang boleh mendatangkan mudarat jika diambil dalam tempoh yang panjang. Tambah beliau, makanan yang menggunakan baja kimia bukan sahaja tidak baik untuk badan malah menjejaskan alam sekitar.

    Mungkin ada yang menganggap makanan berkhasiat tidak enak. Namun bagi mereka yang pernah berkunjung ke situ, pastinya ingin kembali kerana hidangannya tidak kalah dari segi rasa.

    "Kami menghidangkan masakan biasa yang menjadi kegemaran masyarakat Malaysia seperti nasi lemak, tomyam, nasi goreng dan sebagainya. Cuma bezanya, nasi menggunakan beras perang, manakala semua bahan adalah produk organik termasuk daging ayam dan telur," katanya.

    Menurut beliau, semua masakan tidak ditambah bahan perisa MSG, malah sos dan pes masakan dihasilkan sendiri di dapur Ecogreen tanpa tambahan produk konvensional lain. Selain hidangan dipastikan dari sumber yang halal, ia juga sesuai buat pengamal vegetarian. Justeru tidak hairan pengunjungnya terdiri daripada pelbagai bangsa.

    Variasi hidangan merangkumi pembuka selera seperti salad ayam epal dan salad mee pelangi pelbagai warna yang menggiurkan. Bukan sahaja segar dan berkhasiat, malah rasanya juga enak. Menu utama pula menyediakan nasi ulam, nasi lemak dan nasi goreng bersama lauk-pauk yang menyelerakan. Antaranya ayam panggang herba dan kari oat ayam yang menggunakan bijirin tersebut sebagai ganti kepada santan. Selain itu, mihun tomyam di situ juga enak kerana rasanya juga setanding dengan hidangan konvensional lain.

    Lebih istimewa desert seperti kuih labu yang tidak terlalu manis, begitu juga dengan kuih talam ubi kayu. Dan jangan lupa, sepotong kek lobak merah walnut homemade buatan dapur Ecogreen yang cukup memikat.

    Menurut Wong, selain menjamu selera, pengunjung juga boleh mendapat idea bagaimana menghasilkan makanan enak daripada produk organik daripada rangkaian menu di situ kerana ia tidak sukar disediakan.

    Pastinya kunjungan ke Ecogreen menjanjikan suatu pengalaman berbeza, apatah lagi kedai menjual produk tersebut hanya terletak bersebelahan, di mana pengunjung boleh mendapat maklumat sebanyak mungkin yang mereka perlukan.

    Suami zaman sekarang

    Posted: 09 Jul 2011 06:56 PM PDT

    KALAU dulu pesan ibu, wanita mesti bersyukur dapat suami bekerja dan bertanggungjawab, tapi zaman sekarang pesanan itu tidak boleh diguna pakai lagi. Sebabnya, ramai suami sekarang lupa fungsi mereka sebagai ketua keluarga, sebaliknya mereka yang patut bersyukur kerana dapat isteri bekerja, baik dan bertanggungjawab.

    Oleh kerana itu Azurin dalam emelnya mencadangkan lebih banyak kursus tentang fungsi dan tugas suami diadakan khas untuk kaum lelaki, tak kiralah ketika ceramah di masjid atau surau, mahupun ketika khutbah Jumaat. Lelaki punya tanggungjawab besar kepada anak-anak dan keluarganya. Tetapi lelaki kini banyak yang leka kerana mereka berkahwin dengan wanita bekerja, berbanding zaman ibu kita dahulu.

    ''Contohnya bekas suami saya melepaskan semua tanggungjawabnya daripada memberi makan minum dan susu untuk anak-anak, hinggalah membayar sewa rumah, duit untuk penjaga anak seterusnya membayar ansuran motorsikalnya.

    ''Dia pandai, mula-mula kata minta tolong bayar ansuran motor sebab duitnya habis kena baiki motor selalu rosak, bila dia tengok kita tak membantah, dia suruh bayar sewa rumah, katanya dia terpaksa bantu emaknya nak buat rumah baru. Lepas tu sedikit demi sedikit dia buat leka dan terus suruh saya buat semua, sebab dia tahu saya ada duit.

    ''Empat lima bulan saya boleh sabar, tapi kalau dah memanjang suruh kita bantu, tentulah gaduh. Sedangkan dia sibuk di luar rumah. Lepas tu saya dapat tahu dia tak pernah kirim duit untuk emaknya apa lagi nak buatkan rumah baru. Semuanya bohong.

    ''Bila anak bertambah dua, beban semakin berat, dan saya tak boleh bersabar lagi, kami sering berperang, akhirnya bercerai. Lepas dua bulan bercerai dia menyesal nak rujuk semula, tapi saya tak mahu, sebaliknya saya rasa lebih senang sendirian.

    ''Tetapi lain halnya dengan kawan saya punyalah sayang suami hingga jadi bodoh. Nora memang cantik, kulit kuning langsat, pandai masak, ada tiga anak dan pandai cari duit dengan kemahirannya memasak. Pendapatan saya dan Nora sama, begitu juga suami Nora, walaupun berlainan jabatan.

    ''Dia lebih bertuah kerana emaknya tinggal bersama, jadi tak ada masalah menjaga anak, selain membantunya bila ada tempahan memasak. Kalau pasal masak beriani, lauk pauk, kuih muih semua Nora boleh buat, memang sedap. Nora mewarisi kemahiran emaknya.

    ''Tetapi sedihnya Nora tak enjoy dengan wang yang diperolehinya. Semuanya suami yang pegang. Termasuk pakaiannya dan anak-anak semua ditentukan suaminya mereka hanya bertukar pakaian pada hari raya. Begitu juga dalam urusan lain.

    ''Saya pernah mempelawa Nora beli baju yang dijual seorang teman di pejabat, tetapi Nora tolak, katanya dia tak ada duit kerana gajinya suaminya simpan. Bukan itu sahaja semua keputusan tentang dirinya diputuskan oleh suaminya. Emak Nora pernah balik kampung malas nak menguruskan anak-anak Nora, tetapi dia kasihankan Nora yang terpaksa uruskan semua perkara di samping ambil tempahan memasak yang disuruh suaminya.

    ''Mungkin terlalu banyak mengambil tempahan memasak, Nora jadi penat, mengantuk dan kurang beri tumpuan kepada kerja di pejabat, pernah dia dinasihatkan supaya lebih berhati-hati kerana kerja lebih penting. Pernah juga Nora jatuh sakit dan terlantar di hospital, dan sejak itu dia kurang ambil tempahan memasak.

    ''Malangnya sejak kurang dapat tempahan memasak perangai suaminya turut berubah. Kalau dulu dia sering pergi ke pasar dan kedai untuk membeli barang keperluan, tetapi kini suaminya suka berhiburan di luar rumah. Hinggakan sesekali bila ada tempahan buat kuih, Nora sendiri terpaksa ke kedai mendapatkan barang keperluan. Suaminya tak ambil peduli.

    ''Perubahan itu berlaku sejak hampir dua tahun lalu, Nora sering bercerita kerana dia tak ada duit nak buat belanja, hinggakan dia terpaksa tumpang kawan ke pejabat. Kata Nora dia kasihankan suaminya kerana sejak tak berniaga suaminya jadi muram, sering tak berduit.

    ''Saya tumpang sedih dengar cerita Nora, sebab kami tahu suaminya ada teman wanita yang istimewa. Bukan saya seorang nampak, bahkan ada kawan-kawan lain pun terserempak juga, malangnya kami terpaksa mengelak dari bertembung, takut suami Nora nampak. Sedihnya tak ada seorang pun berani bercerita pada Nora.

    ''Bukan kami takut, tetapi kami tak sampai hati nak beritahu Nora, sebab kami kasihankan dia kerana dia terlalu sayangkan suaminya. Malah dia tumpang sedih bila melihat suaminya bersedih. Kata Nora suaminya sering mengeluh tak ada duit sejak tak ada bisnes.

    ''Saya jadi hairan kerana gaji Nora dia yang simpan tak keluar buat belanja pun apa lagi gajinya sendiri. Nak kata Nora habiskan duit, dia tak pernah pegang gajinya semua suaminya yang urus, termasuk duit tempahan memasak.

    ''Saya tak tahu apa jadi pada Nora kalau dia tahu suaminya ada kekasih? Lebih sedih kami takut kalau Nora kena cerai, dia tak ada duit dalam tangan, dan amat menakutkan lagi baru-baru ini suaminya minta dia jadi penjamin pinjaman Bank Rakyat sebanyak RM30,000. Itu cerita Nora. Katanya dia jadi penjamin sebab kasihan suaminya tak ada duit nak bantu emaknya nak pergi ke Mekah dan nak besarkan rumah dapur. Tetapi saya jadi lebih sedih kerana saya bimbang mungkin suaminya nak buat belanja kahwin.

    ''Dalam keadaan Nora saya rasa orang yang lebih bersalah adalah dirinya sendiri, kerana kebodohannya terlalu mencintai suaminya hingga sanggup menutup mata perbuatan suami di belakangnya. Nora juga takut bertanya tentang jumlah simpanan duit suaminya selama ini. Katanya dia tidak pernah curiga kepercayaan terhadap suaminya.

    ''Nora pernah bercerita duit gajinya dan suami semuanya

    Patutkah isteri seperti Nora dianiaya setelah anda kumpul wang ringgit dari titik peluhnya selama ini. Kesihanilah isteri yang terlalu jujur dan amat sayangkan anda,'' demikian cerita Azurin tentang Nora dan wanita sama waktu dengannya.

    'Syurga' kecil menawan

    Posted: 09 Jul 2011 06:56 PM PDT


    GABUNGAN langsir, kertas dinding dan sofa senada membangkit seri ruang tamu.


    SEKALI lagi, kediaman apartmen milik si bujang bertamu kembali di ruangan ini. Ternyata teruna sekarang terutama yang tergolong sebagai metroseksual bukan sahaja mementingkan penampilan menarik, malah tempat tinggal turut diberi perhatian.

    Seperti kediaman Zairul Mahat, seorang juruteknik yang tinggal sendirian di Bandar Baru Bangi. Unit apartmen dengan keluasan hanya 893 kaki persegi itu dihias rapi, tanpa sedikit habuk pun, jauh sekali baju atau peralatan kecil yang bersepah di sana sini.

    Pengalaman tinggal di bilik sewa rumah teres yang sesak menjadikan dia cerewet kini. Apatah lagi ketika itu tinggal di kawasan yang berdekatan dengan jalan utama. Bukan sahaja padat, malah diganggu bunyi bising kenderaan sepanjang masa.

    Lalu tatkala mendengar mengenai unit kediaman apartmen yang baru siap di pinggir ibu kota itu, dia tidak berfikir dua kali untuk membeli.

    "Di tempat kerja sudah penuh dengan fail dan pelbagai aktiviti, tak mungkin balik ke rumah pun kita sanggup rasa sesak lagi. Jadi bila pertama kali saya melihat kawasan ini, saya terus jatuh hati kerana suasana yang tenang," kata jejaka berusia 34 tahun itu.

    Zairul atau mesra dipanggil Zek pernah berkerja dengan sebuah firma arkitek lebih sembilan tahun. Dari situ dia mengutip ilmu serba sedikit mengenai rekaan dalaman.

    Sentuhannya menjadi dan menurutnya, dia tidak banyak menghabiskan duit untuk mengindahkan kediamannya. Tiada pengubahsuaian, malah warna cat juga dikekalkan. Zek hanya menampal kertas dinding di ruang tamu dan bilik tidur utama manakala ruang dapur hanya ditambah kabinet.

    Tuah mendapat unit lot tepi yang memiliki balkoni di luar ruang tamu menjadikan kediaman itu lengkap dengan tumbuhan penyejuk suasana. Zek menanam pokok hijau dan menabur batu-batu kecil untuk suasana semula jadi.

    Rajin

    Tidak mengupah pereka dalaman dalam menentukan tata hias kediaman, namun pemuda itu turun sendiri ke kedai-kedai perabot berulang-kali.

    "Apa yang saya jumpa dan rasa sesuai dipadankan, saya beli. Seperti contoh sofa cleopatra ini, asalnya saya menempah langsir yang mempunyai corak sebegini. Kemudian bila berkunjung ke sebuah kedai perabot yang menerima tempahan, saya menemui fabrik yang sama dengan langsir. Apa lagi, memang saya terus tempah untuk sofa dan harganya juga berpatutan," kata Zek.

    Tinggal bersendirian bermakna hanya dia yang menentukan kemas atau sepah kediaman tersebut. Bagi Zek, bukan hanya untuk sesi fotografi ini, dia memang sentiasa memastikan 'syurga' kecil miliknya itu sentiasa rapi. Hinggakan selepas membasuh tangan sekali pun, dia akan mengelap kembali sinki untuk memastikan ia kering, berkilat dan tidak berlumut.

    Selain bunga hiasan plastik, dia turut menyerikan kediaman dengan kuntuman bunga segar pelbagai warna.

    Susunan daisy merah menyala menancap pandangan di atas meja kopi yang dihiasi catur kristal. Manakala jambangan lili putih dan bunga harum sundal malam indah menghiasi meja makan. Baunya yang memikat menghasilkan aroma asli yang segar.

    Kata Zek, setiap hujung minggu jika tidak pulang ke kampung di Masjid Tanah, Melaka, dia akan ke pasar dan mendapatkan bunga segar.

    Aksesori

    Selain perabot yang sepadan, jejaka yang kini bertugas dengan Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) juga gemar membeli aksesori kecil bagi melengkapkan kediaman.

    Kabinet berwarna putih yang turut berfungsi sebagai pembahagi antara ruang tamu dan ruang makan tidak dibiarkan kosong. Pasu-pasu dan perhiasan unik tersusun rapi.

    Menurut Zek, dia memiliki banyak aksesori yang dibeli ketika berkunjung ke luar negara atau ke mana-mana sahaja.

    "Saya tidak rajin mengubah perabot atau bertukar-tukar langsir. Namun saya cipta kelainan dengan mengubah aksesori kecil yang tersusun. Saya simpan yang ini kemudian saya susun pula yang lain," katanya.

    Juraian kepingan berwarna oren kecil sebelum memasuki ruang dapur yang kemas menyerlahkan suasana. Pada hujungnya, Zek menggantung bebola seakan kristal, yang menghasilkan irama unik tatkala ia bergesel dek hembusan angin.

    Menariknya, kediaman jejaka itu tidak terlindung dengan mana-mana binaan, menjadikan ia sentiasa sejuk dek hembusan angin semula jadi yang bertiup, tidak kira masa.

    Ternyata, biar pun ruang yang kecil dan terhad, andai kita tahu memanfaat, pasti memberi hasil sempurna. Bukan untuk sesiapa, bagi pemilik, itulah 'syurga' kecil yang mendamaikan jiwa.

    Yang paling utama adalah otak

    Posted: 09 Jul 2011 06:55 PM PDT

    Soalan 1:

    Saya banyak terbaca artikel mengenai mati pucuk di kalangan lelaki. Selain faktor kesihatan, ia dikatakan berpunca daripada faktor psikologikal. Bagaimana ia berlaku doktor?

    * Helmi, Perak.

    Saudara Helmi,

    Saya bersetuju dengan kenyataan saudara bahawa mati pucuk atau disfungsi ereksi (ED) juga berpunca dari faktor psikologikal. Bahkan, sebelum ini faktor psikologikal dikatakan lebih kerap menjadi punca masalah tersebut berbanding faktor fizikal.

    Bagaimanapun, sekarang kita sedia maklum kedua-dua faktor tersebut boleh berinteraksi dan menyebabkan keadaan ED lebih teruk dan mungkin lebih sukar untuk dirawat.

    Doktor biasanya akan memastikan seseorang yang mengidap ED tidak mengalami masalah fizikal sebelum melabelkan beliau mengidap ED disebabkan oleh faktor psikologikal. Rawatan mungkin perlu melibatkan pasangan dalam memastikan rawatan yang lebih menyeluruh dan berjaya. Salah satu cara yang digunakan oleh doktor untuk membezakan faktor psikologikal dan faktor fizikal ialah dengan bertanyakan berkenaan 'nocturnal tumescence' yang bermaksud ketegangan zakar yang berlaku di malam hari atau di awal pagi. Bagi mereka yang mempunyai masalah ED disebabkan oleh faktor psikologikal, ketegangan akan tetap berlaku berbanding dengan pesakit yang mendapat ED disebabkan oleh faktor fizikal. Bagaimanapun, daripada pengalaman merawat pesakit-pesakit saya, maklumat berkenaan ketegangan zakar di malam hari atau awal pagi sahaja mungkin tidak begitu tepat dalam membezakan faktor fizikal dan faktor psikologikal. Kita perlu mendapatkan maklumat-maklumat kesihatan termasuk kesihatan seksual yang lain sebelum boleh membuat kesimpulan terhadap permasalahan yang dihadapi oleh pesakit ED. Faktor psikologikal boleh berlaku akibat stres dalam perhubungan suami-isteri, keluarga, rakan-rakan, masalah di tempat kerja, masalah kewangan dan sebagainya. Kita semua sedia maklum bahawa organ seks yang paling utama adalah otak dan bukannya zakar atau faraj. Fikiran yang tidak tenang akan merencatkan nafsu dan seterusnya melemahkan zakar kita. Penjagaan kesihatan fizikal, mental dan sosial amat penting dalam memastikan kesihatan seksual kita juga terjaga dan seterusnya menambahkan kualiti kehidupan kita, keluarga dan masyarakat.

    Merokok jejaskan kesuburan

    Soalan 3:

    Saya seorang perokok tegar. Ramai yang menasihatkan saya khususnya rakan wanita supaya berhenti merokok. Benarkah rokok menjejaskan kesihatan lelaki khususnya tahap kesuburan kami?

    * Lelaki sejati, Kelantan.

    Saudara lelaki sejati,

    Terima kasih di atas soalan. Ya, memang benar merokok menjejaskan tahap kesuburan lelaki. Ini berdasarkan kajian di seluruh dunia yang mengaitkan rokok dengan pengurangan kesuburan lelaki dan masalah disfungsi ereksi (ED). Di Universiti Sains Malaysia, kajian turut menunjukkan perkara yang sama terutamanya merencatkan pergerakan normal sperma. Jadi, adalah sangat baik jika anda berazam bersungguh-sungguh untuk berhenti merokok demi kesihatan fizikal dan seterusnya merangsang kesuburan saudara. Jumlah sperma di kalangan lelaki dikatakan menjadi semakin berkurangan dari tahun ke tahun. Ini disebabkan cara hidup kita yang tidak aktif dan ditambah dengan pemakanan yang tidak sihat contohnya makanan segera yang berlambak di pasaran. Seterusnya merokok memburukkan keadaan. Saya nasihatkan anda berjumpa dengan doktor di klinik-klinik kesihatan terutamanya yang menawarkan perkhidmatan Klinik Berhenti Merokok. Cuma, dari pengalaman saya mengendalikan klinik berhenti merokok beberapa tahun yang lalu, saya dapati faktor utama sama ada berjaya atau gagalnya saudara untuk berhenti merokok ialah keazaman dan motivasi yang tinggi. Terapi gantian nikotin atau ubat-ubatan lain hanyalah bantuan semasa ketagihan akibat kekurangan nikotin dalam badan. Selamat Berjaya. Semoga saudara akan dikurniakan zuriat yang ramai, InsyaAllah.

    'Terima hakikat ada darah tinggi'

    Posted: 09 Jul 2011 06:53 PM PDT


    Pendekatan terbaik adalah dengan pengesanan awal melalui pemeriksaan tekanan darah.


    Lee Ting Ung, 40 mengakui hipertensi atau tekanan darah tinggi merupakan ancaman baru sebagai pembunuh senyap.

    Ini kerana kebanyakan orang termasuk dirinya tidak menyedari mereka menghidap hipertensi.

    "Saya menyedari saya mempunyai penyakit ini apabila saya membuat pemeriksaan kesihatan. Bayangkan saya makan apa saja tanpa menghiraukan penyakit hipertensi yang sudah menjadi satu penyakit keturunan dalam keluarga saya.

    "Tetapi itulah, macam saya cerita tadi, bila jumpa doktor, doktor tanya makan ubat tak? Kawal makanan tak? Semuanya saya angguk tanda faham," ujar Ting Ung.

    Selepas mengetahui dia menghidap hipertensi, Ting Ung mula sedar dan bertindak untuk mengawal penyakit ini.

    Namun malang tidak berbau, selepas beberapa tahun kemudian, ia memberi kesan pada buah pinggangnya hingga menyebabkan dia mengalami edema (kewujudan air yang berlebihan pada ruang antara tisu tubuh sehingga menyebabkan bahagian yang berkenaan kelihatan bengkak).

    Akhirnya, sikap bermain tarik tali dengan penyakit ini menjadi satu lipatan sejarah dalam hidupnya.

    "Syukur kesedaran saya untuk mengikis sikap penafian dalam diri membolehkan saya berjaya menurun dan mengawal ukuran paras hipertensi.

    "Doktor pula menasihatkan saya bersenam, mengurangkan pengambilan garam dan tidak lupa mengambil garam," katanya.

    Selain berhadapan dengan penyakit hipertensi, Ting Ung juga berdepan dengan masalah kolestrol tinggi. Justeru itu, dia perlu berjaga-jaga soal pengambilan garam dan mengawal gaya pemakanan.

    Bahkan, dirinya yang dulu kurang bersenam kini mula berminat melakukan aktiviti luar.

    Pilihan

    Tidak ketinggalan Ting Ung sekeluarga menggunakan garam alternatif yang hanya mengandungi 50 peratus sodium.

    "Hari ini kita bertuah kerana ada pilihan menggunakan garam yang baik untuk kesihatan. Pengambilan dan rasa masakan tetap sama tetapi garam ini mengandungi rendah sodium. Antara jenama yang saya gunakan ialah 'Fine Food Lake Salt Light'," ujarnya.

    Berdasarkan kajian dan bacaan Ting Ung, garam tersebut turut mengandungi mineral seperti potasium dan magnesium yang sangat penting untuk kesihatan termasuk mengawal hipertensi.

    "Saya menerima hakikat bahawa saya ada penyakit ini tetapi saya perlu bertindak untuk mengawal dan mencegah hipertensi daripada terus menular dalam diri saya. Bermula sebagai seorang yang tidak tahu tentang hipertensi, kini saya mengambil berat tentang kesihatan keluarga saya kerana bapa dan adik-beradik yang lain turut menghidap hipertensi ," ujarnya yang menasihatkan orang ramai segera mengawal pemakanan termasuk pengambilan garam dalam menu harian.

    Kesihatan global

    Dalam pada itu, Ahli Majlis Persatuan Hipertensi Malaysia, Prof Dr. Rashid Abdul Rahman memberitahu, masalah tekanan darah tinggi atau hipertensi merupakan satu masalah kesihatan global dengan anggaran satu pertiga penduduk dewasa dunia melebihi umur 30 tahun menghidap penyakit tersebut.

    Di Malaysia, mungkin lebih enam juta golongan dewasa, terutamanya lelaki menghidap tekanan darah tinggi yang boleh berpunca daripada pelbagai faktor.

    Terdapat faktor yang tidak boleh diubah seperti warisan genetik tetapi ada juga yang boleh diubah seperti kekerapan bersenam, merokok dan amalan pemakanan.

    "Tekanan darah tinggi juga menjadi antara punca utama kepada serangan jantung, strok, kegagalan buah pinggang dan kebutaan.

    Walaupun mudah dikesan, masalah tekanan darah tinggi masih sukar dikesan berikutan tidak ramai yang mengambil berat mengenainya dan tidak memikirkan mereka menghadapi risiko menghidapinya.

    Ini menyebabkan ada antara mereka yang hadir dengan komplikasi seperti masalah jantung atau buah pinggang apabila disahkan menghidap tekanan darah tinggi ," katanya.

    Pendekatan terbaik adalah dengan pengesanan awal melalui pemeriksaan tekanan darah sekerap mungkin memandangkan lebih 64 peratus penghidap penyakit ini belum dikesan.

    "Langkah pertama adalah diagnosis yang tepat iaitu mengambil bacaan tekanan darah ketika pesakit tidak mengalami tekanan, sakit atau mengambil ubat tertentu. Penghidap yang disahkan mempunyai tekanan darah tinggi perlu mengubah cara hidup dan menjalani rawatan mengikut nasihat doktor," ujarnya yang turut menyambut baik kehadiran garam rendah sodium di pasaran.

    Pengambilan garam yang normal adalah 2400 miligram sodium atau satu sudu teh garam . Menurut kajian di Amerika, pengambilan garam melebihi 3,000 miligram akan meningkat cara pengambilan makanan segera.

    Jika pengambilan garam sodium diambil secara berlebihan, ia akan menyebabkan pelbagai penyakit.

    Orang ramai yang ingin mendapatkan maklumat lanjut mengenai garam rendah sodium, boleh melayari mengubungi LCP Supplies di talian 03-80609500 atau emel ke lcps@pd.jaring.my.

    Semangat seni Nuruin

    Posted: 09 Jul 2011 06:53 PM PDT




    SELAMAT pagi," sapanya lembut seraya berjalan ke arah penulis yang menunggu di ruang depan restoran il Lido Italian Dining & Lounge Bar, Kuala Lumpur.

    Selaku seorang yang terlibat dalam bahagian pemasaran pelbagai peringkat (MLM), berurusan dengan orang ramai adalah rutin biasa bagi Nuruin Hassan.

    Ramah, ceria dan mudah tersenyum, gadis kelahiran Kuala Lumpur ini sentiasa sedia melaksanakan tugasnya dengan penuh profesionalisme dan dedikasi.

    Namun, kunjungan penulis pada pagi itu punya objektif yang sedikit berbeza - bukan mahu bertanyakan tentang perniagaan MLM yang diceburinya sebaliknya ingin mengenali siapa Nuruin sebenarnya.

    Lebih tepat lagi, Nuruin sebagai seorang yang meminati bidang seni dan model.

    Minat gadis berusia 22 tahun ini terhadap seni lukisan bercambah sejak kecil, malah kian menumbuh tinggi dari hari ke hari.

    "Saya jadikan melukis sebagai satu hobi. Kalau hendak diikutkan, masa liburan cukup terhad tetapi jika berkesempatan dan punya ilham, saya akan duduk di hadapan kertas lalu mencorakkan apa yang saya rasa," terangnya yang boleh menghasilkan sebuah potret.

    Dia amat menghargai dan menyanjungi seni, biar apa pun bentuknya.

    "Seni adalah satu gaya hidup dan dapat merehatkan minda saya. Walau sibuk dengan kerjaya, kita perlu bijak membuang segala tekanan.

    ''Pendek kata, semuanya bergantung pada cara kita mengatur masa. Saya berpegang kepada prinsip, apa yang saya mahukan, akan saya capai. Penat memang penat, tetapi keinginan yang kuat mengatasi segalanya," bicaranya menutup kata.

    Jenama buruan wanita

    Posted: 09 Jul 2011 06:51 PM PDT


    PELBAGAI rekaan tali beg menjadi tarikan.


    CANTIK, mempersona dan bergaya. Tiga perkataan ini cukup untuk menggambarkan keunggulan jenama Coach dalam menghasilkan fesyen kasut, beg tangan dan aksesori.

    Tanya sahaja pada mana-mana wanita, semuanya pasti teruja memiliki sesuatu yang berjenama termasuk pakaian atau aksesori lain seperti beg tangan atau kasut daripada jenama terkenal di Amerika, Coach.

    Tentu seronok membeli-belah dengan koleksi aksesori terbaru dari Coach yang menawarkan beg untuk musim bunga tampil dengan pelbagai pilihan warna dan bentuk.

    Pada musim ini, Coach mengetengahkan warna terang seperti merah samar dan oren.

    Beg tangan kali ini menggunakan kulit lembut dengan perincian menarik.

    Versatil

    Antara koleksi yang menjadi kegemaran ialah Madosin Sophia yang mempunyai rekaan gaya mewah dengan bentuk versatil. Koleksi Poppy Galm Tote turut mendapat tempat di hati penggemar beg tangan wanita yang lebih santai sesuai digayakan pada hujung minggu.

    Bagi mendapatkan beg tangan terbaik, setibanya di butik Coach, anda boleh mendapatkan khidmat nasihat daripada kakitangan Coach.

    Golongan yang inginkan beg untuk ke pejabat atau koleksi tertentu akan diberi pilihan untuk memilih material fabrik, warna atau jenis kulit yang bersesuaian dengan penampilan anda.

    Beg tangan yang anda bawa juga akan memberitahu jenis personaliti anda sama ada anda seorang yang sukakan warna klasik atau meriah.

    Berbeza dengan jenama lain, Coach akan sentiasa tampil dengan koleksi baru setiap bulan selain memenuhi keperluan wanita dan lelaki untuk pelbagai jenis beg termasuk melancong, dompet, harian dan sebagainya.

    Motosikal terbang pertama dunia

    Posted: 09 Jul 2011 06:50 PM PDT


    HOVERKRAF berfungsi seperti sebuah helikopter Chinook yang mempunyai dua kipas.


    ANDA tersangkut dalam kesesakan jalan raya? Walaupun menggunakan motosikal, anda masih tidak boleh menyelinap keluar dari kesesakan itu? Jangan bimbang, hidupkan motosikal terbang dan pecutlah di udara sesuka hati.

    Menarik bukan? Andainya produk ciptaan bekas seorang juruterbang helikopter ini berada di pasaran dan dijual pula dengan harga seperti motosikal biasa, tentu kemalangan jalan raya akan menjadi sejarah tetapi kemalangan udara pula yang mungkin bertambah.

    Pencipta kenderaan dikenali sebagai Hoverbike dari Australia tersebut, Christopher Malloy telah menjadi pencipta amatur pertama yang berjaya membina motosikal terbang yang boleh beroperasi.

    Mallyo telah membelanjakan keseluruhan wang simpanannya untuk menjayakan projek futuristik itu yang telah dimulakan sejak dua tahun setengah lalu. Beliau berhasrat untuk menerbangkan kenderaannya sehingga 3,048 meter di udara dan mampu memecut sehingga 160 kilometer sejam (km/j).

    Bagi peminat filem, ciptaan itu boleh diibaratkan hampir sama dengan motosikal terbang dikenali sebagai 'speeder bikes' yang digunakan dalam filem Star Wars - Return Of The Jedi atau kereta terbang di dalam filem Back To The Future.

    Pencipta berusia 32 tahun itu membina kenderaan terbang itu di garaj rumahnya di Sydney menggunakan kerangka karbon fiber dan enjin kereta BMW. Prototaip tersebut mempunyai potensi bergerak sehingga 148 km/j dalam masa 45 minit untuk minyak yang diisi penuh tangki.

    Kenderaan seberat 270 kilogram itu dijangka dipasarkan dengan harga RM216,727 apabila sedia untuk dipasarkan kelak.

    Bagaimanapun, setakat ini Hoverbike hanya diuji penerbangan dengan diikat kepada tanah agar ia tidak terbang terlalu tinggi. Ujian terbang tanpa sekatan dijangka akan dilakukan tidak lama lagi.

    "Kenderaan ini masih di peringkat ujian, jadi saya tidak pasti apa akan terjadi jika ia tidak diikat dan saya juga tidak sabar untuk merasa bagaimana terbang di udara sepenuhnya tanpa sekatan," kata Malloy.

    Katanya, ketika ujian itu, kenderaan itu agak stabil dan ia tidak terbalik tetapi jika sesuatu terjadi, saya tidak mahu merosakkan mesin prototaip ini.

    Beliau berkata, Hoverbike dibina dengan ciri-ciri keselamatan tinggi dan ia hanya akan jatuh dari udara jika tiga komponen utamanya gagal berfungsi. Kenderaan itu juga dilengkapi dengan payung terjun dan pemandu juga boleh memilih memakai beg payung terjun untuk tujuan keselamatan.

    Malloy berkata, prinsip asas ciptaannya ialah seperti helikopter Chinook yang digabungkan dengan motosikal biasa.

    "Untuk terbang, anda hanya perlu memusing trotel (pemulas) di tangan kanan seperti motosikal dan jika hendak terbang ke hadapan atau belakang, anda perlu mengawal alat kawalan di sebelah kiri tangan anda," katanya.

    Pengendalian

    Untuk memusing ke kiri atau kanan, pemandu perlu menekan pemegang ke kiri atau kanan seperti menaiki basikal.

    Sebelum boleh membeli kenderaan ini, pengguna perlu belajar mengendalikan Hoverbike ini memandangkan cara pengendaliannya adalah seperti memandu helikopter dan juga menaiki motosikal.

    Bagi penduduk di Amerika Syarikat atau negara-negara yang mempunyai peraturan penerbangan yang sama, pemilik Hoverbike tidak perlu mempunyai lesen juruterbang kerana ia diklasifikasikan sebagai 'pesawat ultraringan' yang digunakan untuk riadah.

    Maklumat lanjut mengenai kenderaan ini boleh diperoleh dengan mengunjungi laman web http://hover-bike.com.

    Selain itu, terdapat juga produk motosikal terbang dikenali sebagai Super Sky Cycle yang dicipta oleh Larry Neal, seorang juruterbang dan produk ini dijual melalui The Butterfly LLC sejak beberapa tahun lepas.

    Pesawat ringan ini memerlukan sedikit kawasan untuk berlepas atau mendarat dan ketika kecemasan, penggunaan rotor atas menjadikan ia selamat kerana dapat berfungsi seperti sebuah payung terjun.

    Sistem rotor motosikal terbang ini boleh dilipat dan kemudiannya boleh digunakan di atas jalan raya seperti motosikal biasa.

    "Masalah kereta terbang sebelum ini ialah sayapnya yang tidak boleh dilipat apabila berada di jalan raya," kata Neal sambil menyatakan yang kenderaan ini telah didaftarkan penggunaannya di jalan raya dan udara.

    Kit kenderaan ini telah dijual di pasaran dengan harga RM114,000 yang menjadikan ia sebagai pesawat ringan peribadi ringan yang mampu dimiliki dan anda hanya perlu menjalani latihan selama 10 jam.

    Sememangnya, kenderaan peribadi yang mampu terbang masih jauh untuk benar-benar boleh berfungsi dan dikeluarkan dalam kuantiti yang banyak kerana kebanyakannya masih di peringkat ujian dan belum benar-benar matang.

    Khasiat kurma Ajwa dan madu Sidr

    Posted: 09 Jul 2011 06:49 PM PDT


    Ustaz Mohamad Zawawi Yusof


    USAH ditanya lagi tentang khasiatnya kerana ramai yang sudah mengakuinya. Diperkenalkan oleh masyarakat Arab sejak idea perdagangan mula menghubungkan tamadun manusia, kurma dan madu kini menjadi makanan tambahan yang semakin digemari.

    Percaya atau tidak itulah hakikatnya. Kurma Ajwa dan madu Sidr misalnya mengandungi khasiat sebagai penawar dan mencegah pelbagai penyakit.

    Justeru itu, Rasa Resources Sdn. Bhd. menjadi pengedar utama kurma Ajwa dan madu Sidr asli.

    Syarikat ini bersama Ustaz Mohamad Zawawi Yusof melakukan penyelidikan di Madinah dan Yaman sebelum membawa masuk kurma dan madu tersebut ke Malaysia.

    Setelah berpuas hati daripada penggumpul madu dari Hadratmaut bahawa madu yang dibekalkan asli, Rasa Resources bersetuju untuk melantik mereka selaku pembekal.

    Bagi Kurma Ajwa pula, hanya ladang dari daerah Quba sahaja yang dipilih. Kurma Ajwa yang memenuhi spesifikasi dari segi saiz, kesegaran, kelembutan dan tiada kesan gigitan serangga sahaja dipilih.

    Semua ini bagi memastikan agar masyarakat Malaysia memperolehi Kurma Ajwa dan madu Sidr yang benar-benar asli dan bebas daripada bahan pengawet.

    Kegemaran Rasulullah

    Kurma Ajwa merupakan kurma kegemaran Nabi Muhammad SAW yang mempunyai fadilat seperti menguatkan urat perut, mengendurkan urat saraf dan melembutkan perangai.

    Ajwa sejenis kurma lembut dan kering yang ditanam di kota Madinah. Dalam sejarah ada menyebut, kurma Ajwa yang pertama ditanam oleh Rasulullah di tanah berhampiran Masjid Quba, Madinah.

    "Kurma ialah satu makanan organik sempurna kerana ia sejenis buah-buahan yang mengandungi pelbagai mineral dan vitamin kaya dengan anti oksida seperti beta-karotena, lutein dan zeaxanthin.

    ''Anti oksida mempunyai keupayaan untuk membantu melindungi sel dan struktur lain dalam tubuh agar bebas daripada radikal oksigen dan mencegah penyakit seperti kolon, prostat, payu dara, endometrium, paru-paru dan kanser pankreas," ujar Pengarah Eksekutif Rasa Resources, Abdullah Abdul Jalil.

    Terbaik di dunia

    Menurut Abdullah, madu Sidr paling jarang ditemui dan mempunyai nilai yang tinggi.

    "Ia memang sentiasa dicari oleh pencinta madu kerana rasa yang unik dan indah di samping banyak faedah kesihatan ," ujarnya.

    Perkara ini diakui oleh Organisasi Makanan dan Pertanian Sedunia (FAO) - Kolej Standard Madu (CODEX STAN 12-1981).

    Ia menyatakan madu ini mempunyai faedah perubatan dan berkhasiat.

    Tambah Abdullah, madu ini dihasilkan oleh lebah yang hanya memakan bunga daripada pokok Sidr yang berasal dari Hadramaut Yemen.

    "Keindahan madu adalah kerana ia semulajadi, selamat dan lazat, dan boleh didapati sepanjang tahun. Madu sangat selamat sebagai makanan dan perubatan," tambahnya.

    Dalam pada itu, Rasa Resources turut menerima tempahan hamper atau cenderahati kurma Ajwa dan Madu Sidr sempena Ramadan dan hari raya yang akan tiba tidak lama lagi. Setiap hamper ini berharga RM400 sehingga RM460 mengikut saiz dan jenis kurma Ajwa dan madu Sidr.

    Syarikat ini turut mengalu-alukan orang ramai untuk menjadi pengedar kurma Ajwa dan Madu Sidr dan mereka yang berminat boleh menghubungi Sham di talian 012-6642393 atau melayari www.rasaquest.com.

    Kulit berseri payudara anjal

    Posted: 09 Jul 2011 06:47 PM PDT


    Tun Nurul Huda


    KOLAGEN adalah rangkaian protein yang merangkumi seluruh tubuh. Ia merupakan protein yang paling banyak di dalam badan manusia dan merangkumi 85 peratus daripada kulit, otot dan tisu penyambung manusia.

    Apabila usia semakin meningkat, paras kolagen semula jadi akan susut dan pada usia selepas 25 tahun, paras kolagen susut pada kadar 1.5 peratus setiap tahun.

    Pada usia 40 tahunpula, badan semakin kurang menghasilkan kolagen menyebabkan timbul garis muka, kedut, kulit kendur, kulit kering, wajah kusam tidak bermaya, pigmentasi, kemerosotan penglihatan dan mengakibatkan kerosakan pada sendi, rawan dan tulang.

    Gejala penuaan ini kerap berlaku di kalangan wanita berusia 40-an. Mereka akan merasakan diri tidak lagi cantik, rendah diri dan tidak yakin kepada diri sendiri apabila berada di khalayak.

    Bagaimanapun bagi Perunding Perubatan Kosmetik dan Produk Estetik Sun Fabulous, Dr Aidil Azry Mokhtar, seseorang itu harus berasa yakin bahawa dirinya cantik dan masih ada cara untuk mendapatkan kecantikan semula jadi.

    "Sama ada suka atau tidak, kita sebenarnya harus mengambil banyak bahan anti oksida setiap hari seperti buah-buahan kerana ia membantu menentang radikal bebas dan melindungi daripada kerosakan sel yang boleh mengakibatkan penuaan pra masa. Ini penting untuk merangsang pertambahan kolagen dalam badan.

    Dalam pada itu, wanita boleh mencuba suplemen kolagen," ujarnya ketika ditemu bual mengenai suplemen kolagen, CollaB'utee keluaran Sun Fabulous.

    Kolagen boleh dijadikan sebagai pengganti suntikan untuk kecantikan kulit dan kaedah ini bersesuaian bagi mereka yang mengidamkan kulit tegang, anjal serta cerah menawan.

    CollaB'utee, adalah salah satu produk kolagen terbaik terutamanya untuk golongan wanita kerana ia mengandungi komponen Hydrolysed Marine Collagen iaitu sumber kolagen daripada ikan laut dalam, mempunyai daya keterlarutan tinggi, mudah dihadam dan berdaya serapan kelembapan yang rendah.

    Produk ini turut mengandungi ekstrak soya (Isoflavones) yang menegangkan payu dara dan menyeimbangkan hormon.

    "CollaB'utee turut mengandungi anti oksida Vitamin C yang merupakan komponen penting dalam memastikan keberkesanan produk ini. Fungsi kologen adalah memelihara kulit dari dalam dan memastikan proses penggantian sel kulit sentiasa berlaku selain mengelakkan kulit menjadi kering dan mengurangkan kedutan.

    Dalam penghasilan kolagen, Vitamin C akan bertindakbalas dengan asid amino dengan menambahkan hidrogen dan oksigen di dalam sel kolagen itu sendiri.

    Sekiranya anda tidak mendapat multi vitamin yang mencukupi, penghasilan kolagen akan berkurang dan penurunannya akan mengakibatkan kulit kusam dan hilang keanjalan," ujarnya.

    Keyakinan diri

    Dalam pada itu, pengalaman dua wanita berbeza usia ini cukup membuktikan betapa pentingnya memelihara kecantikan untuk memantapkan keyakinan diri.

    Ani Suhaida Abdullah, 30 dan Tun Nurul Huda Abdul Rahim, 28 berkongsi rahsia suplemen tambahan berbentuk kolagen.

    "Selepas mencuba kolagen, saya berasa yakin pada diri sendiri. Tanpa kesan sampingan yang berpanjangan, ia membantu saya mendapatkan bentuk payu dara seperti yang diidamkan wanita lain. Malah, orang-orang sekeliling saya kini telah memuji perubahan yang saya alami," ujar Ani Suhaida.

    Dulu Ani Suhaida juga memiliki kulit yang agak kusam. Bukannya dia tidak pernah mencuba rawatan di salon atau spa tetapi perubahan yang dialami tidak ketara.

    ''Dengan bantuan kolagen ini, saya merasakan sedikit perubahan. Selain payu dara saya lebih anjal, kulit wajah yang lebih cantik. Sekarang saya lebih gembira dan ceria berbanding dulu," ujarnya.

    Cantik dan sihat

    Bagi Tun Nurul Huda pula, kesihatan dan kecantikan tidak boleh dipisahkan di mana untuk nampak cantik, seseorang itu harus sihat. Tambahnya, ada pendapat apabila seseorang wanita sudah berkahwin kecantikannya akan turut luntur.

    Sebaliknya, seseorang itu mesti yakin bahawa dirinya cantik kerana individu itu saja sahaja yang tahu di mana letak nilai kecantikannya.

    Sebab itulah, dia mengambil keputusan mengambil suplemen pada umur yang masih muda. Sebagai stokis CollaB'utte di Bangi, Selangor dia tidak ketinggalan mencuba kolagen tersebut.

    "Selepas menggunakan kolagen ini, saya dapati kulit saya lebih tegang berbanding dulu. Bahkan, hormon saya lebih stabil walaupun selepas melahirkan dua anak," ungkapnya sambil tersenyum.

    Rawat pesakit umpama keluarga

    Posted: 09 Jul 2011 06:46 PM PDT


    KELUARGA HIC Nursing bersedia berkhidmat membantu meringankan beban pesakit yang memerlukan rawatan di rumah.


    DATIN Russidah Idrus, 49, tidak menyangka kudis kecil di bahagian belakang tubuh ibunya merebak sedemikian rupa. Bukan setakat berubah warna menjadi kehitaman, kudis tersebut mula mengeluarkan bau kurang menyenangkan.

    Tidak mahu keadaan berlarutan, serta simpati dengan ibunya, Napsiah Ali, 80, Russidah pantas merujuk kes tersebut ke Hospital Ampang. Selepas sehari ditahan di wad, kudis dibersihkan dan Napsiah dibenarkan pulang ke rumah. Russidah dinasihat supaya membawa ibunya membuat rawatan susulan (mencuci kudis) di klinik kerajaan berdekatan setiap hari.

    Keadaan ibunya yang uzur membataskan 'tugas' Russidah menghantarnya ke klinik kerajaan. Biar pun suri rumah sepenuh masa, namun urusan mengangkat ibu tuanya itu untuk ke kereta dan kemudiannya ke hospital atau klinik setiap hari menuntut kudrat yang bukan sedikit.

    Lantas dia terfikir mendapatkan rawatan terbaik untuk Napsiah di hospital swasta, namun masih ada beberapa halangan menyebabkan ibu kepada lima cahaya mata itu terpaksa berfikir panjang sebelum membuat keputusan.

    ''Ketika itu seorang kawan memberitahu saya tentang khidmat jururawat bergerak.

    ''Saya terfikir untuk mencuba, mungkin ini yang terbaik kerana ibu ada di hadapan saya dan saya sendiri boleh melihat bagaimana mereka melakukan rawatan,'' katanya ketika ditemui Mingguan Malaysia di Taman Saga, Ampang, Selangor baru-baru ini.

    Menurut beliau, kudis yang dialami ibunya berpunca daripada 'gigitan tilam' akibat terlalu lama berbaring. Ibunya yang mengalami masalah lutut tidak boleh berjalan kira-kira empat tahun lalu.

    Bagaimanapun Napsiah mula terbaring sejak empat bulan lalu menyebabkan bahagian belakang badannya mula mengalami ruam dan melecet. Keadaan tersebut sememangnya biasa dialami pesakit yang terlantar dan tidak mampu menggerakkan badan.

    ''Melecet dan kudis kecil di belakang ibu saya semakin teruk dan memerlukan rawatan segera bagi mengelak keadaan menjadi lebih parah,'' kata Russidah.

    Perkenalan dengan HICNursing bermula bagi memenuhi keperluan Russidah memberi rawatan kepada ibunya. Sesi pertama rawatan bermula tiga bulan lalu. Beliau melahirkan rasa bangga kerana anak-anak muda yang menggerakkan khidmat jururawat bergerak itu cekap menjalankan tanggungjawab mereka.

    Kudis sebesar bola golf itu mula menampakkan perubahan selepas beberapa rawatan, malah bau akibat daging mati dan nanah tidak ada langsung.

    Perunding Jururawat HICNursing, Mohd. Azhar Yahya ketika mengulas perkembangan Napsiah yang dipanggilnya 'wan' memberitahu, keadaan asal luka ketika dia dan pasukannya datang membuat rawatan dikategorikan sebagai 'teruk'.

    ''Tentunya keadaan itu menyebabkan pesakit menderita apatah lagi dia sendiri tidak boleh bergerak untuk menguruskan diri sendiri,'' kata anak muda menjangkau usia 26 tahun itu.

    Menurut Mohd. Azhar, terdapat 'poket' di sekeliling luka Napsiah sehingga jari boleh dimasukkan di kawasan tersebut menandakan luka yang semakin melarat.

    ''Alhamdulillah wan tidak ada diabetes, jadi luka ini tidak begitu memudaratkan,'' katanya sambil memberitahu pasukannya yang terdiri daripada jururawat dan perunding fisioterapi mengunjungi Napsiah setiap hari.

    Rawatan terhadap Napsiah tertumpu kepada penjagaan luka, fisioterapi, pengawasan tekanan darah, menukar dan memasukkan tiub saluran kencing, penjagaan kebersihan serta memandikan pesakit.

    Melihat sendiri jururawat bertugas pada hari saya mengunjungi keluarga Russidah, diakui tugas tersebut menuntut keberanian, kesungguhan dan komitmen yang bukan sedikit.

    Luka terbuka yang menampakkan daging berwarna merah (menandakan daging baru dan saluran darah mula berfungsi dengan baik) dicuci secara berhati-hati. Proses tersebut memakan masa, sambil Abdarrahim Mashasan bertanya Napsiah beberapa soalan. Menyertai Abdarrahim ialah Mohd. Adham Sharuddin dan Nur Amarina Yahya.

    ''Mereka menjaga pesakit macam keluarga sendiri. Ibu saya berkali-kali dicium umpama cucu mencium nenek, supaya rawatan dapat dijalankan dalam suasana yang selesa.

    ''Saya memberi kepercayaan kepada mereka sepenuhnya, biar pun khidmat berbayar tapi saya berpuas hati apatah lagi kadar yang dikenakan sangat munasabah ,'' kata Russidah pula.

    Sempurna luka dan kudis dicuci, antibiotik dimasukkan dan luka ditutup, Napsiah dipakaikan lampin pakai buang tanpa ada rasa kekok mahu pun malu menjalankan tugas.

    Nenek itu kemudiannya dilentangkan, rawatan fisioterapi dimulakan dengan gerakan yang bersesuaian dengan usia Napsiah.

    Mohd. Azhar menjemput Mingguan Malaysia selepas kira-kira setahun paparan mengenai HICNursing disiarkan Mega - sisipan harian Utusan Malaysia.

    Beliau mahu berkongsi perkembangan perkhidmatan jururawat bergerak yang kini sedang dirancang untuk diperluaskan ke Negeri Sembilan dan Melaka.

    Tan Sri Awang Had Salleh, Allahyarham Profesor Datuk Nik Anuar Nik Mahmud, Allahyarham pelakon M. Rajoli antara nama yang pernah mendapatkan khidmat HICNursing.

    Ternyata inisiatif empat beradik yang terdiri daripada Yasrizal Yahya (Pengurus); Mohd. Asri Yahya (Pengurus Pemasaran dan Kewangan); Mohd. Azhar Yahya (Perunding Jururawat) dan Mohd. Firdous Yahya (Perunding Fisioterapi) bukan bersifat meraih keuntungan semata-mata.

    Cabaran yang dilalui mereka juga bukan sedikit.

    ''Bukan mudah mendapat kepercayaan tuan rumah untuk membenarkan kami masuk menjalankan rawatan.

    ''Apatah lagi jika barang-barang berharga ada di sana-sini, tentunya tugas ini menuntut sikap amanah serta saling percaya-mempercayai antara tuan rumah dan staf kami,'' kata Yasrizal.

    Kesempatan mengunjungi pejabat HICNursing di Jalan Pimping Kanan, Ukay Height, Ampang, Selangor, memberi ruang meneliti jadual serta penggiliran bekerja 20 staf di situ.

    Tersenarai pangkat Datuk dan Tan Sri, ada juga pesakit bukan Melayu, bermakna anak-anak muda itu tidak pernah mengehadkan khidmat mereka kepada pesakit sebangsa seagama sahaja.

    Dengan tagline Pesakit Adalah Keluarga Kami, HICNursing yang ditubuhkan pada 2008 kini mempunyai 20 perunding jururawat dan perunding fisioterapi, masing-masing lulusan kolej jururawat yang diiktiraf kerajaan.

    Biar tidak mendapat sokongan mana-mana pihak namun bagi Yasrizal mereka tabah serta kuat menggerakkan perkhidmatan tersebut kerana tahu ramai pesakit yang memerlukan rawatan di rumah.

    ''Kehadiran kami bukan semata-mata memenuhi rawatan fizikal malah memberikan semangat kepada pesakit supaya mereka tidak rasa tersisih,'' katanya sambil memberitahu 80 peratus daripada pesakit yang dirawat kini pulih sepenuhnya.

    Kecekalan serta kesungguhan gabungan anak muda itu turut meraih kepercayaan beberapa kolej swasta untuk menghantar penuntut jururawat mereka melalukan praktikal di situ.

    Ternyata pendedahan merawat pesakit di rumah membolehkan mereka memahami secara amali dan teori tentang keperluan pesakit serta kaedah rawatan.

    ''Paling penting memupuk semangat mahu membantu, bertanggungjawab, amanah dan ada nilai kasih sayang,'' kata Yasrizal yang meninggalkan kerjaya lamanya untuk membantu Mohd. Azhar dan Mohd. Firdous menjayakan hasrat murni mereka membantu golongan memerlukan dengan kadar bayaran yang amat munasabah.

    Begitu juga Mohd. Asri yang melakukan kerja-kerja pemasaran tidak betah melihat abang dan adik-adiknya menjalankan perkhidmatan tersebut lantas berhenti kerja bagi memberi sokongan sepenuh masa.

    Mereka berpengalaman merawat pesakit lumpuh, pengidap diabetes, rawatan kudis dan menyediakan rawatan susulan selepas pesakit keluar dari hospital.

    Menawarkan pakej harga yang terendah, satu-satunya syarikat bumiputera yang menjalankan khidmat seumpama itu menjadikan HICNursing amat istimewa namun cabaran yang diterima daripada pesaing lain juga bukan sedikit.

    Layari www.jururawatbergerak.com, hicnursing.blogspot.com atau hubungi HICNursing@yahoo.com untuk maklumat lanjut.

    Mereka juga boleh dihubungi di talian 0341050221, 0342525221 atau 0193542429, 0193100221.

    Keunikan bandar raya pesawat

    Posted: 09 Jul 2011 06:45 PM PDT


    Pesawat A330-300 MAS yang baru yang diserahkan oleh Airbus kepada syarikat penerbangan kebangsaan itu pada 24 Jun lalu.


    TOULOUSE, Perancis bukannya sebuah bandar raya yang mempunyai tarikan pelancong seperti Menara Eifel, Norte Dame ataupun Disneyland di Paris. Biar pun begitu, populariti Toulouse amat tersendiri dan dilihat daripada perspektif berbeza dengan produk pelancongan Perancis yang lain.

    Kedatangan kami pada 21 Jun lalu disambut oleh penduduk Toulouse yang meraikan hari pertama musim panas dengan menyanyi, menari dan bermain alat muzik. Pemandangan seumpama itu boleh dilihat di mana-mana sahaja di bandar itu bermula seawal pukul 5 petang hingga awal pagi keesokan harinya.

    Buatlah apa sahaja, menari dengan langkah yang kaku atau menyanyi dengan suara yang sumbang, tiada siapa yang akan menghalang pada malam itu.

    Namun itu bukan tarikan sebenar Toulouse. Bagi mereka yang menggemari pesawat, khususnya kaum Adam, bandar raya itu adalah tempatnya! Ditolak sambutan hari pertama musim panas.

    Tidak lengkap kunjungan ke bandar itu jika tidak ke kilang Airbus, tempat kelahiran pesawat penumpang terbesar dunia, A380-800 yang terletak berhampiran dengan Lapangan Terbang Antarabangsa Toulouse-Blagnac.

    Airbus terkenal sebagai pembuat pesawat terbesar dunia selepas mengambil alih status itu daripada Boeing. Ia merupakan majikan terbesar di bandar itu dengan menggaji kira-kira 52,000 pekerja di seluruh dunia dan kira-kira 30 peratus atau 17,000 daripadanya bekerja di Toulouse.

    Malah, bandar yang terletak 585 kilometer di selatan Paris itu amat terserlah sebagai 'bandar kapal terbang' dengan mempamerkan pesawat yang baru siap dibina sebelum diserahkan kepada pemiliknya. Kehebatan bandar raya itu boleh dilihat menerusi jendela pesawat lagi.

    Penulis juga mendapat 'bonus tambahan' apabila terpandang pesawat baru MAS, A330-300 yang akan diserahkan kepada syarikat penerbangan kebangsaan berhampiran landasan sebelum pesawat Air France mendarat.

    Jika bernasib baik, pengunjung turut berpeluang melihat pesawat Beluga (A300-600ST) yang berwajah 'pelik'.

    Airbus hanya membina lima buah Beluga, bermakna 'white whale' (ikan paus putih), yang bertujuan mengangkut bahagian-bahagian pesawat berbadan besar A380, A330 dan A340 yang dibuat di negara Eropah lain ke Toulouse.

    Sebaik sahaja memasuki kilang pemasangan terakhir pada keesokan hari, mata terus tertumpu kepada bahagian ekor pesawat A380 yang memaparkan lambang wau berwarna merah dan biru milik MAS dengan badannya berwarna hijau yang masih belum dicat lagi.

    Penerbangan

    Pesawat yang berbadan hijau itu akan diserahkan kepada MAS pada April tahun depan dan penerbangan pertamanya adalah antara Kuala Lumpur dan London.

    Berukuran 73 meter panjang, berketinggian 24.1 meter dengan ukuran antara sayap sepanjang 79.8 meter, sudah pasti ia memerlukan ruang yang besar bagi membina lapan buah pesawat dalam satu-satu masa.

    Malah ketinggiannya kilang pemasangan ini hampir sama dengan ketinggian Arc de Triomphe di Paris.

    Dari pandangan luaran, pesawat yang akan menjadi kebanggaan MAS itu telah hampir siap dengan sayapnya juga telah dipasang kecuali 'wing tip'.

    ''Ia hanya memerlukan kira-kira 30 minit untuk memasang 'wing tip' di setiap sayap," kata Pengarah Pemasaran Produk A380, Keith Stonestreet sambil mengingatkan ahli rombongan supaya tidak menyentuh mana-mana komponen pesawat di kilang pemasangan A380 dikenali Jean-Luc Lagaedereits.

    Menurut StoneStreet, pesawat itu kemudiannya akan diterbangkan ke Hamburg, Jerman untuk pemasangan kabin dalaman dan dicat sebelum diterbangkan semula ke Toulouse untuk diserahkan kepada pelanggan.

    Tambah beliau, A380 dianggap sebagai tarikan 'seorang bintang' dan pihaknya menerima maklum balas positif daripada penumpang serta Ketua Pegawai Eksekutif syarikat penerbangan yang mengendalikannya sejak pesawat itu memulakan penerbangan komersial pada lewat 2007.

    Walaupun A380 merupakan 'bintang' namun pembinaan pesawat-pesawat lain seperti A340 dan A330 juga mendapat perhatian. Semuanya terletak di sekeliling Lapangan Terbang Antarabangsa Toulouse-Blagnac.

    Tidak lengkap kunjungan ke kilang membuat pesawat jika tidak melihat keadaan dalaman pesawat yang dibina.

    Untuk memberi gambaran yang lebih jelas mengenai keadaan dalaman A380, Airbus membina sebuah bangunan yang dikenali 'Mock up' dengan model dalaman sebenar pesawat tersebut seperti pelbagai aturan dan jenis kerusi kelas pertama, perniagaan dan ekonomi.

    Sukar untuk digambarkan dengan perkataan kerana bangunan ini merupakan satu-satunya bahagian dalaman bangunan yang mana pengunjung tidak dibenarkan mengambil sebarang gambar dengan peringatan berulang kali diberi bagi memastikan peraturan dipatuhi.

    Selain itu, contoh dalaman pesawat turut menerapkan ciri-ciri unik seperti kelengkapan bilik mandi untuk penumpang kelas pertama dan kedai bebas cukai turut diketengahkan dalam usaha menarik perhatian pengembara pada masa depan.

    Percaya atau tidak, dengan pencahayaan yang betul, teknologi kerusi dan teknologi maklumat terkini serta pembahagian bilangan penumpang yang tepat dalam satu-satu segmen pesawat dapat menghindar kekhuatiran bahawa A380 merupakan sebuah pesawat yang membosankan disebabkan saiznya yang terlalu besar.

    Tanpa disedari masa berjalan begitu pantas, melawat dua kilang memasang pesawat dan sebuah bangunan 'Mock up' mengambil masa selama hampir tujuh jam.

    Bagi kaum Hawa yang mengikuti rombongan tersebut, kepenatan sehari suntuk menjelajah kilang besi itu mungkin terubat apabila jualan murah musim panas bermula pada hari yang sama. Sudah pasti jenama Longchamp dan pelbagai minyak wangi menjadi buruan untuk dibawa pulang ke Malaysia.

    Kibaran 10,000 Jalur Gemilang

    Posted: 09 Jul 2011 06:43 PM PDT


    ENAM daripada lapan pendaki meraikan kejayaan di puncak gunung Kala Patthar. Dua pendaki lain sedang dalam perjalanan ke puncak.


    Ekspedisi pada 2 hingga 21 Mei lalu itu dianjurkan oleh Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung Cawangan Shah Alam (GPMS). Ia diadakan bagi menunjukkan sokongan GPMS Shah Alam kepada Himpunan Sejuta Belia yang diadakan sempena Hari Belia Negara pada 27 hingga 29 Mei lalu di Putrajaya.

    Pasukan yang diketuai oleh penulis selaku Pengarah Program merangkap Ketua Ekspedisi ini disertai oleh Fakrul Munir, Hasan Adnan, Zul Arsi, Firdaus Abdullah Goh, Yusrizam Adnan, Nadhirah Othman dan Rosyen Warida. Berikut catatan pendakian kami.

    Kami tiba di Kathmandu dengan menaiki pesawat Royal Nepal Airlines dan sebaik sahaja tiba di ibu negara Nepal itu, kami terus menuju ke hotel Tashi Dhele bagi melepaskan lelah dan membuat persiapan terakhir dari segi peralatan, pakaian dan persediaan mental.

    Sebelum memulakan pendakian, kami telah berkunjung ke Pejabat Kedutaan Malaysia di Nepal untuk menerima suntikan kata-kata semangat dan amanat daripada Datuk Elanggovan yang merupakan Duta Besar Malaysia di sana. Layanan dan amanat beliau menjadi perangsang buat kami dan secara tidak langsung menambah obor pembakar semangat dan azam kami untuk membuat pendakian nanti.

    Pendakian bermula pada 5 Mei 2011. Seawal pukul 4 pagi, kami meninggalkan hotel untuk menaiki penerbangan tempatan ke Lukla. Sepanjang pendakian, kami dihidangkan dengan panorama yang begitu mengasyikkan.

    Mata kami terpaku melihat betapa indahnya gunung-ganang yang diliputi salji yang disimbahi pula cahaya emas matahari. Pohon-pohon yang menghijau dan sungai yang mengalir deras berwarna biru kehijauan menambahkan lagi keajaiban ciptaan Tuhan.

    Untuk meringankan beban yang digalas, kami menggunakan tujuh orang pengangkut barang (porter), selain seorang penunjuk arah (guide). Sepanjang mendaki, kami tidak dapat lari daripada cabaran dan rintangan, antaranya terpaksa menempuh perjalanan yang panjang sehingga memakan masa lapan hingga 10 jam setiap hari.

    Kami juga berhadapan dengan cuaca sejuk yang ekstrem di bawah paras beku dan juga altitud yang tinggi. Keadaan itu boleh mendatangkan risiko diserang penyakit Acute Mountain Sickness (AMS) dan buta salji (snow blind).

    Selain itu, kami turut berhadapan bahaya menempuh laluan di tebing-tebing yang curam, selain ada antara kami mengalami sakit perut, cirit-birit, sakit kepala dan hilang selera makan. Namun, berbekalkan semangat 'Never Left Your Men Behind' dan slogan Malaysia Boleh, segalanya dapat dilalui bersama dengan tabah dan semangat setiakawan yang tertinggi.

    Semasa merentang 10,000 Jalur Gemilang di lereng gunung Kala Patthar, kami tidak putus-putus menerima sokongan serta kata-kata semangat daripada pendaki lain dari seluruh dunia.

    Mereka kagum dengan misi yang kami bawa. Cuaca sejuk melampau dan salji yang turun langsung tidak diendahkan demi merealisasikan misi dan membuktikan anak Malaysia adalah anak yang gigih dan kental.

    Kami mengambil masa tiga jam dari pukul 2 petang untuk merentang kesemua Jalur Gemilang. Kami menyanyikan lagu Negaraku sambil mengalirkan air mata gembira. Sesuatu yang mustahil kini menjadi kenyataan.

    Dalam cuaca sejuk melampau, kami pulang ke tempat menginap di Gorakshep. Kami perlu berehat untuk mengumpul kembali tenaga yang hilang kerana keesokan harinya (13 Mei), kami akan meneruskan perjuangan menuju ke puncak gunung Kala Patthar (18,192 kaki/5,643 meter) pada pukul 7 pagi. Sekali lagi, kami diuji dengan tiupan angin sejuk yang kuat dan tidak henti.

    Keadaan ini membuatkan ada antara kami mengalami sakit kepala dan kesukaran bernafas. Dalam kepayahan itu, kami tiba juga di puncak gunung sekitar pukul 12.30 tengah hari. Pengalaman melihat puncak tertinggi dunia, gunung Everest dalam pendakian ini sukar digambarkan dengan perkataan.

    Keesokan hari iaitu tanggal 14 Mei dan tepat pukul 10.00 pagi, sekali lagi menjadi detik bersejarah dalam hidup kami apabila berjaya menjejakkan kaki ke Everest Base Camp.

    Perjalanan turun yang jauh tidak terasa memeritkan. Masing-masing tersenyum puas kerana berjaya menyempurnakan misi. Perasaan kami bercampur baur antara gembira dan sedih kerana terpaksa meninggalkan Banjaran Himalaya yang telah mengumpul 1001 cerita dan kenangan berharga buat kami. Di dalam hati, kami memasang niat untuk kembali lagi di banjaran hebat ini.

    Setibanya di Malaysia, kami mendapat berita gembira iaitu Menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek akan menjadi saksi untuk pengesahan MBR pada majlis yang diadakan di pejabat beliau, 27 Mei lalu. Kepuasan terpancar pada wajah setiap pendaki apabila mendapat tepukan dan pujian serta ucapan tahniah daripada menteri. Kami hadiahkan kejayaan merentang 10,000 Jalur Gemilang ini kepada seluruh rakyat Malaysia. Terima kasih juga kami ucapkan kepada semua penaja dan seluruh warga GPMS Shah Alam.

    Puaka ke Fina?

    Posted: 09 Jul 2011 06:42 PM PDT




    Mak aih..apa yang puaka-puaka ni? Joyah pun terkejut juga bila ada yang berani nak jadi lebih lancang dari Joyah! Haha.

    Semuanya pasal kisah Fina AF9 yang dikatakan berlagak diva dan tak jaga mulut semasa menjalani sebuah sesi penggambaran bersama sebuah agensi media baru-baru ini.

    Banyak cemuhan yang diterima oleh Fina dek penangan insiden itu. Betul ke mulut dia memang jahat? Isk, Joyah macam tak percaya sahaja.

    Joyah pun dah baca penafian Fina dalam beberapa blog hiburan tempatan baru-baru ini. Kata Fina dia mohon maaf andai ada salah dan silap daripada pihaknya.

    Biasalah kalau ada yang terasa hati, hidup kita kan tak lari daripada melakukan kesilapan. Andai Fina sudah tersedar, itu sudah cukup baik untuk dirinya.

    Hidup kita ni saling memerlukan, jadi tak perlu nak tunjuk belang kalau ada yang bersarang di hati. Ini nasihat Joyah pada Fina sahaja.

    Joyah bukan nak tuju kata-kata nasihat ni kepada Fina seorang sahaja, artis lain pun kenalah prihatin juga bab-bab macam ni.

    Senang cerita, kalau tak nak orang mengata, jangan buat perangai tak elok. Gitu!

    • Digg
    • Del.icio.us
    • StumbleUpon
    • Reddit
    • RSS

    61 ulasan:

    Tanpa Nama berkata...

    I was recommended this web site by my cousin. I'm not sure whether this post is written by him as no one else know such detailed about my difficulty. You are amazing! Thanks!

    my page :: レイバンサングラス

    Tanpa Nama berkata...

    I love what you guys are usually up too. Such clever work and reporting!

    Keep up the superb works guys I've included you guys to my blogroll.

    Look at my blog ... オークリーメガネ

    Tanpa Nama berkata...

    Hey I know this is off topic but I was wondering if you knew of any widgets I could
    add to my blog that automatically tweet my newest twitter updates.
    I've been looking for a plug-in like this for quite some time and was hoping maybe you would have some experience with something like this. Please let me know if you run into anything. I truly enjoy reading your blog and I look forward to your new updates.

    my blog: coolscool.nl

    Tanpa Nama berkata...

    That is really attention-grabbing, You are an overly skilled blogger.
    I have joined your rss feed and stay up for in the hunt for more of your great post.
    Also, I have shared your web site in my social networks

    Take a look at my blog :: レイバンサングラス

    Tanpa Nama berkata...

    Hi there colleagues, its impressive post
    concerning tutoringand completely explained, keep it up all the time.



    Also visit my blog post: オークリー サングラス

    Tanpa Nama berkata...

    This is my first time visit at here and i am actually happy to read everthing at single place.


    Take a look at my homepage :: レイバンサングラス

    Tanpa Nama berkata...

    I comment each time I appreciate a article on a website
    or I have something to add to the conversation.

    Usually it is a result of the fire communicated in the post I looked at.
    And after this post "Halaman Gambar Menarik, Pelik, Artis Panas & Macam-Macam Lagi!".
    I was moved enough to drop a thought ;-) I actually do have some questions for you
    if you don't mind. Is it simply me or does it look as if like some of these responses look like they are written by brain dead individuals? :-P And, if you are posting at other sites, I would like to keep up with you. Could you make a list the complete urls of your shared pages like your linkedin profile, Facebook page or twitter feed?

    My weblog: オークリー サングラス

    Tanpa Nama berkata...

    Hi there, I found your website by the use of Google even as searching for a related matter, your
    web site got here up, it appears good. I've bookmarked it in my google bookmarks.
    Hi there, just turned into aware of your weblog through Google, and located that it's
    truly informative. I'm gonna be careful for brussels. I'll be grateful for
    those who continue this in future. Numerous people will likely be benefited from
    your writing. Cheers!
    Feel free to visit my homepage : レイバン

    Tanpa Nama berkata...

    We're a bunch of volunteers and opening a new scheme in our community. Your website offered us with valuable info to work on. You've performed an impressive task and our entire neighborhood shall
    be thankful to you.

    Feel free to visit my page; オークリー サングラス

    Tanpa Nama berkata...

    We are a group of volunteers and opening a brand new scheme in our community.
    Your website offered us with useful information to work on.

    You've performed a formidable job and our entire neighborhood shall be thankful to you.

    Also visit my web blog :: rayban サングラス

    Tanpa Nama berkata...

    It's going to be end of mine day, but before finish I am reading this wonderful post to improve my knowledge.

    Here is my homepage - レイバン

    Tanpa Nama berkata...

    These are so suitable for and congenial while totally different visually.
    This way you know how their service is going to be.
    There are several the net retailers that suggest discounts upon
    some handbags. But it is also held that people must have one's specific judgment. http://www.scides.com/register/OnlineApplication/test.php?a[]=%3Ca+href=http://www.louiswuiton.com/%3E%E3%83%B4%E3%82%A3%E3%83%88%E3%83%B3+%E8%B2%A1%E5%B8%83%3C/a%3E

    Tanpa Nama berkata...

    You'll also find perhaps bought cheaper website. Can't stroll into the parking
    good negotiate for a smoke. An individual a story pertaining
    to this rose planning. Which may be, merchant purchase the kids
    by going on the web for way lesser amount of
    than maker specialist. http://mail.luxuskoerper.com/php.

    php?a[]=%3Ca+href=http://www.ruivitonoutlets.com/%3E%E3%83%AB%E3%82%A4%E3%83%B4%E3%82%A3%E3%83%88%E3%83%B3+%E8%B2%A1%E5%B8%83%3C/a%3E

    Tanpa Nama berkata...

    It takes a story with this rose . As offered before, this following gives
    many regarding the most significant guidance readily readily.
    You will learn that Louis is made with a large selection of handbags you might.
    The footwear is usually made from leather, rubber as vinyl.
    http://www.madar-pedar.com/index.php?/member/50549/

    Feel free to surf to my page - ルイヴィトン バッグ

    Tanpa Nama berkata...

    。彼らはまた
    、店舗の方への贈り物の上
    に3000ドルの価値があ
    るとしている物事を委託社交エヴァJeanbart-Lorenzottiに
    関与ガレージを参照します
    。あなたは、アプリケーションが相撲セイコー時計米国国家の中で最も脆弱な低価格となると展示物のためだけでない限り含
    む豪華なケイマン
    キャロラインと
    ホイヤーの異な
    る時計を作る大SEに役立つ彼女に
    代わっアフィリ
    エイト午後の奇妙な
    サポーターoは今や
    、そのメール内の
    3449を持っているグ
    ラン朝のタップのす
    べての2010年シーズンパフォーマーの売上のすべて

    Also visit my site: gucci バッグ

    Tanpa Nama berkata...

    彼女は、女性のた
    めのエンドウジャケットやベ
    ルボトムパン
    ツを導入しました

    My blog post: chanel バッグ

    Tanpa Nama berkata...

    You did not generate inside the issue you're in immediately. This winter, tights is a model untenanted in when you really of all, everything goes. Pessimists are extra most visiting give up beginning when issues occur. *Follow the routes recommended from the authorities - shortcuts is likely to not be safe. http://child-follow.net/userinfo.php?uid=178

    Here is my homepage: nike air mx

    Tanpa Nama berkata...

    Web stores are a excellent method to get many bags.

    "Information transparency was a priority when we re-designed our HR portal. Decide upon the best enough time for you of see a residence. It will perhaps plenty about true see them to receive a really alright gift. http://biologiacaserta.altervista.org/modules.php?name=Your_Account&op=userinfo&username=Vernon62Q

    Tanpa Nama berkata...

    I - 靴は私にまっすぐに配信100以
    上の小売店と50,000のペアで、また、ショッピング·カテゴリ内の
    別の明確な勝者で
    ある - 電話、
    検索オプション、ウィ
    ッシュリストやFacebookオプションにポスト靴
    愛好家は合計楽園になります

    My webpage: シャネル ウォレット

    Tanpa Nama berkata...

    And don't believe that sportswear is generally all athletics and / or no femininity. Holds up as long mainly because the shoes to fit on the brand! To begin with air max model that was released was the air Max 1. Can not afford because to remain rising Chinese helps make the of working individuals! http://et-x-robot.jp/user/view/profile/login/augusttis

    my webpage - nike air max 1

    Tanpa Nama berkata...

    生産者の多くは、致命的に常連
    客に害を与える偽のロゴ
    とシャネルのデ
    ザインや準備ハン
    ドバッグの名声を使用して
    いる

    Feel free to surf to my web page :: シャネル トート

    Tanpa Nama berkata...

    It had become a much celebrated fashion icon without attention.
    Injection molding machine what price I believe many
    people conscious! It is very happy and very beguiling.

    It is the amalgamation of fashion and comfort that characterized out
    and made that popular. http://www.karensfoundation.org/member/80423/

    Look into my webpage nike air max billig

    Tanpa Nama berkata...

    どんな女性がココシャネルの
    古典的な美しい作品を
    愛していないでしょ


    My web blog アリュール シャネル

    Tanpa Nama berkata...

    すべての個人の一にすべてを持っているというだ
    けの理由ではな
    い状況の成分と完了するために正確に同じ
    問題の部分は、この重要で探
    ることであることは概
    念が一般的になる傾向
    にある傾向になるだろうに関するボトムに
    関して自分で教
    育してgetingできることがちょうど彼らがあなたの愛する人を
    自分が最大のアイデアであ
    る存在の方法で達成することで、単一を取得する見出
    し特定する関係で教
    育する機会を作り出すことがで
    き、それによって
    ではない実施する危険や、ア
    スペクト結果であることを行って生成あなたの感覚で最大のあなたの一部を行
    うために、独自の方法で
    取得し、非常に事実

    Also visit my web page; アリュール シャネル

    Tanpa Nama berkata...

    If you use the tips as report previously mentioned, you can increase your memory.
    And with that, one particular Nike Air Coalition was born.
    There are increasing events where trekkers to
    find campsites without view. "I am the one in control of what I sip and ingest yet do. http://wiki.sc2tv.ru/index.php/%D0%A3%D1%87%D0%B0%D1%81%D1%82%D0%BD%D0%B8%D0%BA:Jrgen3539

    Tanpa Nama berkata...

    Awesome! Its in fact amazing article, I have got much clear idea concerning from
    this article.

    Also visit my blog post - karen millen dresses

    Tanpa Nama berkata...

    A number of people just use you see, the canvas bag
    and do not use the liners. Barefoot running, customers will suddenly the world attending your feet.
    Champs has a wide variety of sought-after fan gear for the men, women while
    children. It is time to get the best distinctive fishing paradigm.
    http://lj-asendorf.com/wiki/index.php?title=Benutzer:
    BrainGuev

    Tanpa Nama berkata...

    本物のシャネルのハン
    ドバッグの手作りの品質はextrordinaryです

    Here is my web page ... アリュール シャネル

    Tanpa Nama berkata...

    。形やあなたのワードローブ、色
    や味を一致させ
    ることができますサイズのグッチの
    バッグのいくつかの種類
    があります、それが
    行われているので本物のグッチ
    のハンドバッグを購入すると、良
    い投資です。
    。最高の品質
    と棚に到達する前に厳格なフ
    ァッションの精査と調査通過の


    my website; gucci 財布

    Tanpa Nama berkata...

    出荷前に、当社の品質管
    理部門では、当社
    のお客様にのみ完璧なデザイナーハンドバッグ
    のレプリカを受け取る
    ことを確認
    するために、すべての項目の2番目のチェックが動
    作します

    Here is my blog - シャネル バッグ

    Tanpa Nama berkata...

    シャネルは、お客さまへの
    唯一の完璧な商品を提供
    し、ほぼすべての製品が以前よりも優れているブランドの
    一つで、この一種である

    My blog; シャネル 公式

    Tanpa Nama berkata...

    However, they bring the means to positively change bags the
    moment they change suits. Or more discreet, for young
    girls, such as Eden by Chanel. Most have plastic frames,
    cushioned seats available and also are blessed with dry storage beneath the.
    It is so lousy and disillusioned so everyone can get.
    http://www.emektokapart.com/turkce/modules.php?
    name=Your_Account&op=userinfo&username=IlaSilver

    Tanpa Nama berkata...

    あなたは中立色合いのバッグ
    を所有するときは、あ
    なたの服でそれらをマッチングを心配する必要は
    ありません

    Look into my web site ... シャネル トート

    Tanpa Nama berkata...

    As a majority of these Dunlop moved rapidly to diversify.
    Cleaner sealed plastic backup bags are now sold in much more than 40 countries throughout the globe.
    Planning to find a variety of excellent leads to to utilize
    this particular process. Whatever bag you take it must get convenient to sell or pull all over.
    http://www.inforyoma.or.jp/daiwakenso-cgi/aska.cgi

    Tanpa Nama berkata...

    Ahaa, its nice dialogue concerning this post here at this webpage, I have read all that,
    so at this time me also commenting here.

    My web blog :: http://www.oakleyoutlet-sale.com

    Tanpa Nama berkata...

    Having read this I thought it was rather informative.
    I appreciate you spending some time and energy
    to put this article together. I once again find myself spending
    way too much time both reading and leaving comments. But so what, it was still worthwhile!


    Also visit my site :: monster beats

    Tanpa Nama berkata...

    I like the helpful information you provide in your articles.
    I'll bookmark your weblog and check again here regularly. I am quite sure I'll learn plenty of new stuff right here!
    Best of luck for the next!

    my page :: レイバンメガネ

    Tanpa Nama berkata...

    Remarkable issues here. I'm very satisfied to peer your post. Thank you a lot and I am taking a look ahead to contact you. Will you kindly drop me a mail?

    Review my web page; オークリー

    Tanpa Nama berkata...

    I am curious to find out what blog system you have
    been utilizing? I'm experiencing some small security issues with my latest website and I'd like to find something more safe.
    Do you have any recommendations?

    Have a look at my web page; モンスタービーツ

    Tanpa Nama berkata...

    It's amazing for me to have a site, which is good in support of my knowledge. thanks admin

    my weblog ... アバクロンビーフィッチデニム

    Tanpa Nama berkata...

    Thank you for the good writeup. It in truth was
    once a enjoyment account it. Glance advanced to more introduced agreeable from
    you! By the way, how can we keep in touch?

    my website - モンスターケーブル

    Tanpa Nama berkata...

    Thank you, I've recently been searching for information approximately this topic for a while and yours is the best I have came upon so far. However, what in regards to the conclusion? Are you certain about the supply?

    Feel free to surf to my web page: cheap ralph lauren polo

    Tanpa Nama berkata...

    My brother recommended I would possibly like this blog. He used to be entirely right.
    This submit truly made my day. You can not imagine simply how a
    lot time I had spent for this information! Thank you!

    my page - エアジョーダン

    Tanpa Nama berkata...

    I'd like to thank you for the efforts you've put in writing this site.
    I really hope to see the same high-grade blog posts
    by you in the future as well. In fact, your creative writing abilities has inspired me to get
    my very own site now ;)

    Here is my site :: プラダバッグ

    Tanpa Nama berkata...

    of course like your web-site however you need to take a look at the spelling
    on several of your posts. Many of them are rife with spelling problems and I in finding it very
    troublesome to tell the truth then again I'll definitely come again again.

    Here is my webpage オークリー

    Tanpa Nama berkata...

    If you would like to improve your experience only keep visiting this web page and be updated with the most up-to-date news posted here.


    Here is my page: www.paypal.com

    Tanpa Nama berkata...

    Hello there! Would you mind if I share your blog with my
    facebook group? There's a lot of people that I think would really enjoy your content. Please let me know. Cheers

    My web blog ... gucci 財布

    Tanpa Nama berkata...

    You may not get right into a state involved with health more in comparison with evening.

    The software is crucial that typically the KTA bring out a harmonized
    system for tragedy evacuation. The actual interior of variety footwear should way too
    offer extra security and safety. This will save your business time and will make your ability greatest and fullest
    much more possibly. http://mysmilebook.altervista.org/groups/lebron-james-7-mvp-loved-edition-air-maximum-sneakers/

    Feel free to visit my page: nike air max 1

    Tanpa Nama berkata...

    The older models have a real magnesium-aluminum casing.
    When he sent back to Europe from his army expeditions,
    he brought numerous with him. Who released the first out of
    the shape means they grab a pot of a gold! Desires to give missing in
    other vacuum cleaner manufactured. http://www.

    whapah.nl/index.php/member/123450

    Tanpa Nama berkata...

    Predicament in getting life-enhancing methods completed.
    The outcome would be inevitably broken pledge
    about universal obtain and quality medication.
    In Canada, each wait is normally six months. Thrashing heels are wearing and if you can performance it, the higher the greater.

    http://invest.ecoinformatics.org/author/JosephRCZ

    Feel free to visit my homepage: air max ltd

    Tanpa Nama berkata...

    What's up friends, its fantastic article about tutoringand fully defined, keep it up all the time.

    Feel free to surf to my webpage :: cheap nike air max

    Tanpa Nama berkata...

    Thanks for finally talking about > "Halaman Gambar Menarik, Pelik, Artis Panas & Macam-Macam Lagi!" < Loved it!

    my webpage ... cheap nike air max bw

    Tanpa Nama berkata...

    Hello! I've been following your site for some time now and finally got the bravery to go ahead and give you a shout out from Huffman Tx! Just wanted to tell you keep up the good work!

    my web site - cheap nike air max bw

    Tanpa Nama berkata...

    Hi there, its pleasant article concerning media print,
    we all know media is a impressive source of data.


    Here is my weblog ... cheap nike air max free shipping

    Tanpa Nama berkata...

    I'll immediately seize your rss feed as I can't in finding your e-mail subscription link or newsletter service.
    Do you have any? Please let me recognise so that I may
    just subscribe. Thanks.

    My site; ohnesorg.cz

    Tanpa Nama berkata...

    Do you mind if I quote a few of your articles as long as I provide credit and
    sources back to your website? My blog is in the exact same niche as yours and
    my users would definitely benefit from some of
    the information you present here. Please let me know if this ok with you.
    Thanks a lot!

    Check out my homepage - cheap nike air max free shipping

    Tanpa Nama berkata...

    Most people now wants to check as well as sense superior
    to your opposite. As soon as your fitness betters, do i think the ones bearing.
    When it for you to rest of us, Jackman includes and the discussed.
    These bags are beneficial not only to get a brand, but as well for your receivers.
    http://orem39.com/modules.php?name=Your_Account&op=userinfo&username=JaydenSin

    Tanpa Nama berkata...

    Yet another problem this personnel can be basically tired of is undoubtedly
    malware. Display aids in reforming a style the moment the
    camcorder is really close soil. Some may even now have wheels to
    gain easy transporting. Mentioned Gao Jiali, md involved together with Adidas
    Crew for Bigger Far eastern Community. http://www.
    rockspringsairport.com/index.php?/member/174925/

    Tanpa Nama berkata...

    There is certainly a great deal to know about this issue.
    I like all of the points you made.

    my web page - http://ehsclassof1988.com/

    Tanpa Nama berkata...

    If some one wishes expert view regarding blogging and site-building then i recommend him/her to go to see this blog,
    Keep up the good job.

    Look into my blog cheap nike air max shoes

    Tanpa Nama berkata...

    Hello there! This is my first visit to your blog!
    We are a group of volunteers and starting a new initiative in a community in the same niche.
    Your blog provided us useful information to work on.
    You have done a extraordinary job!

    Feel free to surf to my weblog: cheapnikeairmaxam.tumblr.com

    Catat Ulasan